Centrální komise Ministerstva dopravy odsouhlasila navrhovaný tunel ve čtyřpruhovém uspořádání, který vyřeší kritickou dopravní situaci na silnici I/13 v Bílině.
Město Bílina je úzkým hrdlem jinak kapacitně vyhovující silnice I/13, která je mezi Teplicemi a Chomutovem realizovaná ve čtyřpruhovém uspořádání. Dopravní bodová závada u Třebušic totiž byla odstraněna na konci roku 2020 a i tam je nyní silnice I/13 čtyřpruhová. V Bílině se však silnice I/13 mění na průtah městem, který je dvou- až třípruhový se semaforem a několika kruhovými objezdy. Ve špičce trvá projet přes kilometr dlouhý průtah Bílinou klidně 30 minut.
V rámci řešení dopravy v Bílině bylo v minulosti prověřováno mnoho možných variant. Nejschůdnější se nakonec ukázal být tunel, který od vlakového nádraží až ke koupališti Kyselka prakticky kopíruje řeku Bílinu. Na začátku i na konci se napojí na stávající silnici I/13 ve čtyřpruhovém uspořádání. „Jsem nesmírně rád, že se nám podařilo získat souhlas Ministerstva dopravy s řešením ve variantě Z, která počítá se čtyřpruhovým uspořádáním, a to včetně tunelové stavby. Vlastně to už byla poslední možnost, kterou jsme mohli v rámci Bíliny prověřit,“ říká k rozhodnutí Centrální komise ředitel chomutovské Správy ŘSD Martin Vidimský. Podle něj ale k samotné stavbě povede ještě dlouhá cesta. „Nyní musíme připravit záměr projektu, následně dokumentaci EIA pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí a zejména pak stavební povolení, které bude znamenat už skutečnou zelenou pro tuto stavbu,“ dodal Martin Vidimský.
Hlavní důvod, proč byla nakonec tunelová varianta schválena, nebyl jen v samotné Bílině, ale v širším pohledu na celou silnici I/13. Ředitelství silnic a dálnic stavbu tunelu v Bílině zahrnulo do tahové ekonomické studie, která zohlednila zejména plánované úpravy, které by mohly vést ke zrychlení na silnici I/13 ze současných 90 na 110 km/h. Studie dále poukázala na chystanou novostavbu čtyřpruhové silnice I/13 mezi Nechvalicemi a Kladruby, tzv. Kladrubskou spojku, která spojí silnici I/13 se silnicí I/63, resp. dálnicí D8. Vznikne tak ucelený čtyřpruhový tah z dálnice D8 až do Chomutova s napojením na dálnici D7.
Informace o schválení tunelové varianty potěšila i radnici v Bílině, která se aktivně podílí na přípravě projektu. „Konečně vidíme to pomyslné světlo na konci tunelu a věříme, že všechny práce půjdou, jak nejrychleji mohou, abychom se v roce 2032 mohli tunelem skutečně projet,“ pevně věří starostka Zuzana Schwarz Bařtipánová.