Od 1. listopadu byla zahájena zimní údržba, na kterou jsme plně připraveni. Více než 520 km silnic I. třídy a dálnic, do nichž spadá část D7 a D6, zajišťuje dodavatelská firma Správa a údržba silnic Ústeckého kraje. Aktuálně má nachystáno 8 290 tun posypové soli a 140 posypových vozů. První výjezd byl v letošním roce 10. listopadu na silnici I/7 na Horu Sv. Šebestiána z důvodu mrznoucí mlhy.

Zimní údržbu dálnice D8 v úseku km 48,277–92,208 zajišťuje SSÚD v Řehlovicích s detašovaným sídlem v Petrovicích, kde jsou v této horské oblasti připraveni okamžitě vyrazit v případě bohaté sněhové nadílky. Na skladě mají k dispozici 2 600 tun posypové soli, v Řehlovicích je připraveno 7 sypačů a v Petrovicích 4, takže zde mají i rezervu pro případ poruchy vozidla při plném vytížení.

Vedoucí SSÚD 12 Řehlovice Ing. Jakub Horák vysvětluje, jak na středisku údržby dálnic probíhá zimní údržba :

„Dispečeři zimní údržby sledují aktuální předpověď počasí v systému ŘSD – MIS, stejně jako sledují kamery a hodnoty z real-time čidel umístěných na trase a na vozovce, což jsou údaje o síle a směru větru, stav vozovky – vrstva vody nebo soli, vývoj teplot atd. Na základě těchto informací reagují a provádějí například preventivní posypy již před samotným spadem sněhu nebo vzniku náledí, čímž dochází k zásadnímu omezení rizika námrazy a ke zmírnění následků případného spadu sněhu. V případě akutního spadu sněhu, kdy je situace dispečerem vyhodnocena tak, že je nutné provádět posyp nebo plužení, vyjíždějí řidiči bezodkladně po zjištění této situace s již předem připravenými vozidly na trasu. Při skutečně silném sněžení jsme ale stále na přírodu krátcí a zejména v horských partiích se někdy i proplužená a chemicky ošetřená vozovka tzv. zavírá téměř ihned po průjezdu sypače a jednoduše není možné udržet vozovku vždy ‚černou‘. Snažíme se ale, aby takových situací bylo co nejméně a vozovka byla právě i díky preventivním posypům sjízdná i při vytrvalém sněžení. Mnohdy se řidiči celou směnu nezastaví a na středisko přijíždějí jen za účelem doplnění posypového materiálu a paliva. To, že nás zrovna řidiči v době svého průjezdu po trase nevidí, ještě neznamená, že na trase nejsme. S největší pravděpodobností budeme buď před nimi, nebo za nimi. Zároveň bych chtěl poděkovat všem řidičům, kteří nám umožňují řádně provádět zimní údržbu, nepředjíždějí zbytečně naše sypače a neohrožují na zasněžené vozovce sebe, ani ostatní.“

Print Friendly, PDF & Email