Tunely coby součást české dopravní infrastruktury patří mezi specifické objekty dálnic a silnic I. třídy, proto je nutné neustálé zabezpečení a řízení tunelového provozu. Trvalému dohledu ze strany ŘSD pomáhá videodetekční systém, který prostřednictvím moderních kamer sleduje provoz a dokáže vyhodnotit mimořádné situace (chodec v tunelu, překážka na vozovce, pomalu jedoucí vozidlo, automobil v protisměru apod.). Na tyto nepříjemné incidenty reaguje řídící elektronika alarmovým hlášením vyžadující potvrzení dispečerského stanoviště – pracovníci se ve službách u monitorů střídají každý den v roce prakticky non-stop.
Dispečerské pracoviště tvoří primárně dvě pozice – dispečer technologie, který dohlíží na řídící systém a kontroluje správný chod technologických celků, a operátor dopravy, který usměrňuje dopravu. V případě mimořádných událostí, jako nehody nebo výpadky technologií, operátor dopravy spolupracuje s dispečerem technologie na koordinaci a případném uzavření tunelu. Sehraná spolupráce udržuje plynulý a bezpečný provoz, další činnosti ovlivňující mimořádnosti včetně kooperace se složkami IZS probíhají podle havarijních karet vytvořených v rámci provozní dokumentace každého tunelu.
Technologie tunelů podstupují pravidelné kontroly či zkušební procesy. Pozadu nezůstává ani modernizace například pomocí nového akustického detekčního systému. Novinka efektivně filtruje různé zvuky jako jsou nárazy vozidel, hluk osob uvnitř tunelu nebo bouchnutí dveří. Díky umístění mikrofonů jsme schopni přesně a rychle lokalizovat místo incidentu, chytré jednotky se navíc průběžně učí rozpoznávat další zvuky.
Zásluhou zabezpečení a řízení tunelového provozu se například v dálničním tunelu u Klimkovic stalo za posledních 13 let celkem 16 dopravních nehod. K dnešnímu dni evidujeme dva požáry osobních vozidel, dva případy vážného zranění a řadu poškození majetku ŘSD v tunelových tubusech. Většinou se jednalo o drobné záležitosti, které vznikly vlivem nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi automobily jedoucí za sebou. Připravujeme další modernizaci tunelového vybavení, proto do budoucna věříme v ještě příznivější statistku.
Audio verze částí informační zprávy od mluvčího ŘSD (Jan Rýdl): https://rvs.rsd.cz/packages/dc4c59c0-af18-4ff0-a111-ec625ccdaca5.