Ředitelství silnic a dálnic začalo vysouvat ocelovou konstrukci unikátního dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel. Jedná se o první výsun, během kterého se za dva dny most posune 36 metrů. Následovat budou další dva výsuny. Most bude dlouhý 117 metrů, přičemž jeho ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun. Řidiči se po novém dálničním mostu, který se napojí na obchvat Otrokovic, projedou na podzim roku 2025.
Konstrukce mostu překlene řeku Moravu díky třem výsunům. „Vysunujeme ji podélně ve třech taktech. Jednotlivé takty máme plánovány v délkách 36 m, 46 m a 35,15 m. Ocelovou konstrukci vyrábíme v naší mostárně v Brně a na místo ji postupně přivážíme v nočních hodinách jako nadměrný náklad. Aktuálně již máme na stavbě přesně polovinu mostu,“ upřesnil hlavní stavbyvedoucí ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s Ondřej Kubíček.
Stavební ruch u Napajedel neutichne ani v zimním období. „Montážní práce už nyní provádíme pod lokálním zastřešením a pro možné provádění protikorozní ochrany mostu budeme muset instalovat zastřešení celé šířky konstrukce. Toto zastřešení bude pohyblivé tak, aby byl možný posun při provádění těchto prací v různých podélných částech. Budeme dále tedy provádět práce na nosné konstrukci a budeme ji výsuny posouvat do definitivní polohy tak, abychom mohli na přelomu zimy a jara navést a namontovat oblouk. Na levém břehu řeky Moravy blíže k Otrokovicím chceme například do zimy postavit a zaizolovat opěrnou zeď a dále pracovat na násypu dálnice D55,“ doplnil Kubíček.
Dálniční most na D55 umožní kapacitní překonání řeky Moravy a výrazně v místě zvýší plynulost a bezpečnost silničního provozu. Součástí stavby je také protihluková stěna, která ochrání obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice. Jedná se o ocelový jednopolový most, jehož nosná konstrukce je společná pro oba směry budoucí dálnice. Most je realizován v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak z důvodu špatného stavu současného mostu na silnici I/55, ale také aby byl co nejdříve ukončen stav, kdy musí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména ve špičkových časech tvoří kolony.
Hlavní trasa:
délka: 0,5 km
kategorie: D 25,5/120
počet všech stavebních objektů: 38
zhotovitel: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., MI Roads a.s.
cena stavby dle smlouvy: 674 mil. Kč bez DPH
termín realizace: 2023 – 2025