Po nedávném rozhodnutí Nejvyššího správního soudu pozbylo právní moci stavební povolení na část stavby dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. Stavební úřad již stanovil rozsah nezbytných úprav v rámci konzervace stavby a určil objekty, na kterých ŘSD již pracovat nesmí. To však neznamená, že sedmnáctikilometrovém úseku dálnice D49 se práce zcela zastavily.
„Celkově je stavba ve vysoké fázi rozpracovanosti. Z velké části máme položené asfaltové a betonové vozovkové vrstvy. Mosty jsou také v pokročilé fázi výstavby. Můžeme dále pracovat na objektech, na něž máme vydané pravomocné stavební povolení. Naopak například již nesmíme pokračovat v pracích na inženýrských sítích či retenčních nádržích. Nevíme, jak dlouho stavba bude přerušená. Stále věříme, že se nám ji podaří dokončit v plánovaném termínu, a to do konce roku,“ sdělil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
V rámci konzervačních prací je nutné dokončit například všechny mosty. „Řídíme se pokyny investora a pracujeme jen tam, kde to v rámci konzervace stavby stanovil stavební úřad. Dokončujeme například mostní konstrukce včetně estakády u Fryštáku a pokládáme vrstvy na vozovky tak, aby byly zajištěny odtokové poměry a ochrana podloží proti erozi,“ říká ředitel závodu Inženýrské stavitelství Morava ze společnosti Skanska Jiří Vinklárek.
Termín obnovení všech prací na dálnici D49 je nyní v rukou ministerstva dopravy, které bude rozhodovat o zpravomocnění stavebního povolení. „Nejvyšší správní soud dal letos za pravdu aktivistům a zrušil původní rozhodnutí ministerstva dopravy mimo jiné z důvodu nedostatečně odůvodněných závazných stanovisek dotčených orgánů. Jedná se například o Ministerstvo zdravotnictví ČR, ČEPS a.s, Drážní úřad, GasNet s.r.o., Vodovody a kanalizace Kroměříž a další. Ty ministerstvo dopravy vyzvalo k doplnění stanovisek. Poté bude moci o rozkladu rozhodnout,“ doplnil Chudárek.
Cílem stavby dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína na nově navrhovanou kapacitní komunikaci D49. To se příznivě dotkne i všech obcí na stávající trase silnice I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín.
DATA O STAVBĚ
Délka úseku: 17 300 m
Zahájení: 2008/2021
Kategorie/šířkové uspořádání: D 24,5/120
Počet mostů:
na dálnici: 16
nad dálnicí: 9
na ostatních komunikacích: 5
celková délka mostů: 1773 m
Mimoúrovňové křižovatky: 2
MÚK Třebětice, MÚK Holešov celková délka větví: 2600 m
Délka protihlukových stěn: celková délka 5626 m (počet 10)
Cena dle smlouvy z roku 2008:
5 959 599 028 Kč (bez DPH)
Předpoklad dokončení: 2024