Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zmodernizovalo téměř sedm kilometrů dálnice D46 u Vyškova v Jihomoravském kraji. Úsek zprovozní 9. listopadu. Jde o šest staveb včetně upravené mimoúrovňové křižovatky Vyškov. Díky modernizaci se zlepšily parametry tohoto dálničního úseku. Část dálnice může fungovat i jako runway pro stíhací letouny. Práce, které začaly na jaře, stály 461 milionů Kč bez DPH.

„Od sobotního rána budou řidiči po dálnici D46 u Vyškova opět jezdit bez omezení, to znamená dvěma jízdními pruhy v každém směru. Na modernizovaném úseku jsme upravili mimoúrovňovou křižovatku (MÚK) Vyškov, postavili jsme novou protihlukovou stěnu u Pustiměře. Ve směru na Olomouc jsme vybudovali nový most přes řeku Haná, připojovací pruh a položili jsme nové asfaltové vrstvy v téměř sedmikilometrovém úseku,“ uvedl ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Protihluková stěna u Pustiměři za letištěm u Vyškova je přes 400 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká. Zvuková zátěž v místě překračovala limity. Na MÚK Vyškov přibyl připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělaly připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47, vznikl i nový most přes řeku Haná. Součástí modernizace je nový telematický systém, zásadní pro bezpečnost provozu. Novinkou je také 18 odstavných ploch, takzvaných zálivů, kde mohou auta bezpečně zastavit. V celém úseku se nově dá jet 110 kilometrů v hodině, před modernizací byla v některých částech rychlost snížená na 100 kilometrů v hodině.

Zajímavostí je, že ŘSD při modernizaci opravilo také beton na části dálnice, která může sloužit i jako přistávací plocha pro vojenská letadla. Jde o úsek mezi kilometry 1,400 až 4,200. „Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce je vozovka zesílená. Opatření slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ještě jedna podobná přistávací plocha je v ČR na dálnici D1.

Při modernizaci D46, která nyní končí, se museli řidiči vypořádat s omezeními. Vždy se ale v každém směru jezdilo aspoň jedním pruhem. „Děkuji řidičům za trpělivost. Od dubna jsme museli omezit provoz do jednoho jízdního pruhu v každém směru, což zejména v časech dopravních špiček působilo dopravní komplikace,“ řekl David Fiala.

Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku. ŘSD modernizuje tuto dálnici od roku 2011.

 

Print Friendly, PDF & Email