Spotřeba materiálu pro zajištění sjízdnosti komunikací I. tříd v Jihomoravské kraji byla v uplynulých 2 měsících ve srovnání s loňským rokem extrémní. Srážek bylo letos podstatně více a problém působily také ranní mrznoucí mlhy a ledovka. Problematické bylo i časté střídání chladných a teplých dnů, kdy odtávající sníh začal opět namrzat a při následném oteplení se na vozovce tvořily výtluky.
Spotřeba SÚS JMK pro zajištění sjízdnosti komunikací I. tříd v Jihomoravském kraji:
rok | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 |
období | leden | únor | leden | únor |
sůl I.třídy | 551 | 145 | 978 | 1 195 |
solanka I.tř. | 171 106 | 45 500 | 352 022 | 401 465 |
V lednu 2021 SÚS JMK spotřebovala 978 tun soli, zatímco v lednu 2020 to bylo jen 551 tun. V únoru 2021 byla spotřeba soli ještě vyšší, a to 1195 tun, zatímco v únoru 2020 bylo na komunikace aplikováno jen 145 tun soli. Také spotřeba solanky byla letos enormní. Zatímco v lednu 2020 bylo na vozovky aplikováno 171 106 litrů solanky, letos to bylo 352 022 litrů. Únorové rozdíly jsou ještě markantnější. V únoru 2020 bylo aplikováno 45 500 l solanky, letos v únoru SÚS JMK spotřebovala 401 465 l solanky!
Na vozovkách se také více tvořily výtluky. Nejhorší situace byla na silnici I/43 v úseku Černá Hora – Závist a na I/38 Grešlové Mýto – Pavlice. Poškozené vozovky jsme provizorně opravili studenou asfaltovou směsí. Finální opravy, které nelze realizovat během nízkých teplot, provedeme na jaře.
Navzdory náročnější zimě se nám díky preventivnímu ošetření silnic a neustálé pohotovosti všech vozidel údržby podařilo komunikace udržet sjízdné bez větších komplikací.