ŘSD zahájilo na stavbě budoucího obchvatu Břeclavi přípravné práce a záchranný archeologický výzkum. Archeologové očekávají bohaté nálezy z období pravěku a středověku, což ukázal prediktivní výzkum. Jedná se o součást přípravných prací před zahájením stavby bezmála devítikilometrového obchvatu města. ŘSD plánuje zahájení hlavních stavebních prací v roce 2026 a dokončení v roce 2029.
„Aktuálně v budoucí trase obchvatu probíhá skrývka ornice již za dohledu archeologů, kteří následně začnou terén zkoumat. Současně dokončujeme soutěžní dokumentaci na výběr zhotovitele hlavních stavebních prací, jejichž zahájení předpokládáme v průběhu příštího roku. Řidiči by se po obchvatu mohli poprvé projet v roce 2029. Vybudováním silničního obchvatu na silnici I/55 kolem Břeclavi chceme docílit především odklonu tranzitní dopravy z centra města. Zároveň bude vymístěna doprava ve směru na Lanžhot a Valtice z centra na novou přeložku. Obchvat také umožní přímou obsluhu jihovýchodní průmyslové části Břeclavi,“ sdělil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.
Výsledky prediktivního archeologického výzkumu hovoří o bohatém nalezišti. „Oblast Břeclavska je od pravěku bohatě osídlena, což potvrzují mnohé výzkumy v regionu a dlouholetý systematický výzkum velkomoravského hradiště Pohansko. Severní část trasy plánovaného obchvatu prochází dvěma dobře známými lokalitami z období laténu a doby římské. To dokresluje i materiál z terénních sběrů, který obsahuje keramiku z období od zemědělského pravěku po raný středověk. Zhuštění výskytu raně středověkých komponent předpokládáme v místech, kde se plánovaná trasa obchvatu přibližuje k hradišti na Pohansku,“ přiblížil vedoucí záchranného archeologického výzkumu Matěj Forst ze společnosti Archaia, z.ú.
Město Břeclav se na přípravě stavby obchvatu dlouhodobě aktivně podílí. „Snažili jsme se být nápomocni například při výkupu pozemků v trase obchvatu, vložili jsme se také do jednání s Lichtenštejny, aby výstavbu obchvatu umožnili na pozemcích dotčených jejich žalobou. Podíleli jsme i na realizaci kompenzačních opatření a mnoha dalších nezbytných krocích,” vyjmenoval starosta Břeclavi Svatopluk Pěček přínos města k brzké realizaci obchvatu. Zmínil, že pro Břeclavany je vybudování obchvatu prvořadým přáním. „Z jakýchkoli besed či anket o rozvoji města mezi našimi občany jasně vyplývá, že realizace obchvatu je u nich na prvním místě. V současnosti projede přes Břeclav denně více než dvacet tisíc aut, včetně nákladní dopravy. Vybudování obchvatu je pro naše město klíčem ke zklidnění dopravy. Městu se významně uleví od kamionů, které již nebudou muset jezdit do průmyslových zón přes centrum,“ doplnil starosta.
Vybudováním obchvatu na silnici I/55 kolem Břeclavi dojde především k odvedení tranzitní dopravy z centra města. Předpokládaná cena stavby činí 2 382 624 000 korun bez DPH.
I/55 Břeclav, obchvat
- Hlavní trasa: délka: 8752 m
- Kategorie: S 9,5/80 a S 11,5/80
- Zhotovitel přípravných prací: SWIETELSKY stavební s.r.o.
- Zhotovitel ZAV: Archaia z.ú.
- Počet všech stavebních objektů: 228
- Předpokládaná cena: 2 382 624 000 korun bez DPH
Podrobné informace o stavbě I/55 Břeclav, obchvat jsou k dispozici v infoletáku ZDE