Vlivem klesajícího množství dostupných surovin roste snaha opětovného využití vhodných materiálů. Řešením je vítaný trend recyklace neboli používání znovuzískaných asfaltových směsí, které pochází z frézování starých asfaltových vrstev silnic, bourání desek dopravních či jiných ploch a také původem z neshodné nebo nadbytečné výroby. Nahromaděný materiál je dále vytříděn a předrcen, což dává vzniknout hodnotné surovině schválené pro opětovné použití při pokládce nového koberce. Znovuzískaná hmota lze využít i alternativním způsobem, například pro sypání nezpevněných krajnic komunikací či jako hutněný povrch polních a lesních cest.
Podíl recyklované složky se na stavbách ŘSD postupně zvyšuje. V období stále rostoucího nedostatku kameniva včetně dotěžených lomů a vysokých cen asfaltu představuje recyklace vítanou možnost náhrady části nově těženého kameniva z lomů a asfaltu z rafinérií. Přínosem je udržitelné tempo staveb včetně úlevy životnímu prostředí.
Důležité je zmínit i možnost recyklování betonu. Limity jsou zatím například konstrukce mostů, ale naopak nic nebrání použití jako částečné náhrady nových materiálů volitelně pro spodní stmelené vrstvy vozovek nebo jednu ze složek betonu spodní vrstvy cementobetonové dálnice. Recyklace nikdy nenahradí nově těžené suroviny, přesto ŘSD věnuje nemalé úsilí vývoji tématiky recyklovaných matriálů a jejich možností v silničním stavitelství.
Recyklace stavebního materiálu – modernizace D46 u Vyškova
Například v rámci modernizace dálnice D46 u Vyškova přímo na stavbě D46 vyfrézujeme cca 34000 tun asfaltu a zpět půjde cca 15000 tun. Jedná se tedy zhruba o polovinu materiálu.
Dále na stavbě vytěžíme cca 50000 tun původního cementobetonového krytu a zpět použijeme předrcený CB kryt ve formě betonového recyklátu různých frakcí. Ten využíváme jak do spodních stmelených vrstev, tak do aktivních zón nově budovaných objektů dálnice D46. Zpětně tedy využijeme téměř 90% betonového recyklátu.