Odpor, se kterým se stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici ČR s Rakouskem dříve potýkala, je dnes významně menší. Očekáváme, že letos ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí získá od MŽP kladné stanovisko EIA k dálničnímu úseku, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny. Tento týden se odehrálo veřejné projednání k vlivům stavby na životní prostředí v jihomoravských Pohořelicích.

Jde o úsek dlouhý 23,1 kilometru. Řidiči by po této dálnici do Vídně mohli jet v letech 2031 nebo 2032.

„To území dálnici přijímá, respektuje ji, v některých místech se na ni lidé i těší. Samozřejmě jak obec Pohořelice, tak ostatní starostové mají podmínky, za kterých jsou ochotni dálnici respektovat. Spolupracujeme s jednotlivými starosty, snažíme se respektovat jejich názory. Pro mě osobně je to velmi důležité. Nejvíc chci naslouchat místním občanům, kteří budou žít podél té dálnice. Stavíme ji v blízkosti jejich obydlí a jejich názory jsou pro mě strašně důležité.

Co se týče přechodu dálnice přes Novomlýnské nádrže, součástí dokumentace EIA jsou dvě varianty. Buď dosypání stávající hráze a vytvoření dálnice na násypu, druhá varianta je mostní estakáda. Při veřejném projednání v Pohořelicích se většina zúčastněných přiklonila k dosypání hráze a byla proti mostní estakádě. Budeme čekat na výsledky stanoviska EIA z MŽP a na základě toho se budeme rozhodovat o dalším postupu. Budeme muset zohlednit nejen vliv stavby na životní prostředí, ale také investiční náklady na jednotlivé varianty a následné provozní náklady.

Dálnice D52 už nenaráží zdaleka na ten odpor, který zde historicky měla. Dlouhodobě proti ní brojí sdružení Děti Země. Já jsem optimista a věřím, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2026 nebo nejpozději začátkem 2027 jsme schopni úseky před a za nádrží zahájit. Přechod dálnice přes nádrž bude oproti těmto úsekům zhruba o dva roky později. Vše bude záviset na tom, jak dopadne EIA a jaká bude zvolená varianta,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru. Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy Kč bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy Kč bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou ze zvolené technologie.

Další informace si můžete poslechnout v podcastu s generálním ředitelem ŘSD ZDE

 

Print Friendly, PDF & Email