Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v přípravách nové silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi. Práce nyní probíhají na všech čtyřech úsecích. Projektová příprava dvou složitějších úseků se však naplno rozběhne až po dokončení hydrogeologického a geologického průzkumu, který by měl být hotov nejpozději do poloviny příštího roku. ŘSD zároveň klade velký důraz na to, aby stavba měla co nejmenší dopady na život obyvatel i na životní prostředí.
Začátkem září se na ministerstvu dopravy (MD) uskutečnilo jednání za účasti mimo jiné ministra dopravy, zástupců spolku požadujícího více než šestikilometrový tunel na obchvatu Turnova, města Turnov, Libereckého kraje a ŘSD. Město Turnov si již v červnu odhlasovalo usnesení, jímž požádalo o prověřovací studii tunelového řešení. Právě tato studie byla předmětem zářijového jednání. Zadání studie však ze strany ministerstva dopravy ani ŘSD schváleno nebylo.
Na jednání ale zazněla řada dalších podnětů, které ŘSD prověří a spolu s projektanty předloží alternativní řešení. ŘSD zároveň přislíbilo, že v maximální možné míře zohlední body z uvedeného usnesení.
“Zadání a financování studie ze strany ministerstva dopravy ani ze strany ŘSD na jednání schválené nebylo. Výsledkem je však závazek vypořádat všechny relevantní připomínky veřejnosti, města Turnov a dalších subjektů a v maximální možné míře je, v souladu s platnou legislativou, zapracovat do vznikajícího projektu,” uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD pořádá každý měsíc koordinační schůzky s projektanty všech částí připravovaného úseku silnice I/35 a průběžně informuje starosty dotčených obcí. Pro ně bude nově zřízen datový sklad, který umožní operativně připomínkovat vznikající projekt. V dohledné době je plánováno jednání s Mikroregionem Český ráj a také představení stavu příprav v dopravních výborech obou dotčených krajů. ŘSD rovněž průběžně odpovídá na dotazy zasílané samosprávami.
“Při přípravě nové koncepce vedení silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi klademe velký důraz na minimalizaci dopadů na životní prostředí i na kvalitu života obyvatel v dotčených obcích. Proto prověřujeme například tato řešení: v Ohrazenicích zvažujeme prodloužení tunelu nebo vybudování ochranného valu, aby byl eliminován dopad hluku z dopravy směrem k obytným domům, v Přepeřích prověříme možnost vést hlavní trasu v zářezu místo v náspu a možnosti efektivního odclonění od bytových domů. Další podněty budou taktéž prověřeny a budeme vždy hledat řešení, která by je maximálně vypořádala,” uvedl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.
Jedním z hlavních důvodů, proč se stavba tak intenzivně připravuje, je i blížící se dokončení dálnice D35 z Olomouce až do Úlibic. Po jejím otevření se očekává výrazný nárůst dopravy na současné silnici I/35, která už dnes obyvatele v úseku mezi Úlibicemi a Turnovem zatěžuje hlukem a dopravní zátěží.
“Rádi bychom zdůraznili, že ŘSD striktně dodržuje všechny podmínky vyplývající z posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Současně hledáme takové technické řešení, které co nejméně zasáhne do krajiny i života lidí v okolí. Do přípravy zapojujeme krajinného architekta, odborníky z České geologické služby a počítáme i s nadstandardními opatřeními, která pomohou novou silnici odclonit od okolní zástavby,” uvedl Jan Wohlmuth.
Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa rozdělená na čtyři stavby povede v již schválené variantě:
- MÚK Ohrazenice
- Ohrazenice – Valdštejnsko (5,5 km), jenž zahrne i tunely Pelešany a Přepeře
- Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče k městu Semily (12,5 km)
- Čímyšl – Úlibice (14,5 km)
Mezi MÚK Ohrazenice a MÚK Žernov plánuje ŘSD čtyřproudou komunikaci v délce 11,8 kilometru. Tato varianta byla schválena Centrální komisí ministerstva dopravy z důvodů bezpečnostních i kapacitních. Následující úsek mezi MÚK Žernov a MÚK Úlibice bude řešen jako tříproudá silnice v uspořádání 2+1, a to v délce více než 21 kilometrů.
Od podzimu tohoto roku bude mít veřejnost k dispozici samostatnou webovou stránku s aktuálními informacemi o přípravě silnice, kde najde odpovědi i na nejčastější dotazy.