Stavba nové přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi odvede tranzitní dopravu mimo centra obcí a měst. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa, která je rozdělená na čtyři stavby, povede v již schválené variantě. Půjde o čtyři úseky dohromady dlouhé 35 kilometrů, odhad nákladů je kolem 24 miliard Kč bez DPH. Součástí trasy budou i dva tunely. ŘSD plánuje, že stavbu zprovozní mezi roky 2032 a 2033. Jezdit by se mělo rychlostí 110 kilometrů v hodině.

„Proces EIA, který byl plně transparentní, je ukončený s vydaným kladným stanoviskem ze strany ministerstva životního prostředí. Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila. Stavba nové přeložky silnice I/35 se nenachází ani neprochází CHKO Český ráj, toho se dotýká pouze okrajově na svém začátku. Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu NATURA 2000,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Všichni projektanti budou vycházet ze zpracované technické studie. Jde o variantu, která kombinuje dvě šířková uspořádání budoucí komunikace. „ŘSD ve snaze vyjít vstříc požadavkům samospráv akceptovalo v začátku úseku maximální zapuštění stavby v terénu. Trasujeme kapacitní komunikaci mimo území Českého ráje tak, abychom nenarušili krajinný ráz a životní prostředí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. ŘSD bude respektovat vybraného konzultanta, který dohlédne na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu. Veškeré podněty ŘSD zapracuje v maximální možné míře do projektu.

Trasa silnice je rozdělená do čtyř staveb. Na všech se pracuje koordinovaně. Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru. S ohledem na délku trasy s různou technickou náročností je rozčleněná na několik samostatných úseků, které lze v případě potřeby budovat časově a technicky nezávisle na sobě.

Mezi MÚK Ohrazenice a MÚK Žernov plánuje ŘSD čtyřproudovou komunikaci dlouhou 11,8 kilometru. Čtyřpruh vznikne hlavně proto, že na trase budou tunely. V tříproudovém uspořádání jsou tunely z pohledu dopravy, údržby a zejména bezpečnosti provozu nevhodné. Zbývající úsek mezi MÚK Žernov a MÚK Úlibice bude v podobě 2+1 jízdní pruhy, tedy tříproudová silnice dlouhá přes 21 kilometrů. Na celé trase by se mělo jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině.

„Uspořádání 2+2 v části trasy jsme zvolili z několika důvodů. Předpokládáme, že ve vybraném úseku bude provoz na horní hranici projektované kapacity 2+1 a dolní hranici 2+2. To znamená, že časem by 2+1 už kapacitně nestačila. Část současné I/35, která prochází Turnovem, je také v uspořádání 2+2. Nedávalo by tedy ani smysl projektovat okolo města nižší kategorii. A režim 2+2 je také bezpečnější a plynulejší,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Připravovaná varianta trasy prokázala i ekonomickou efektivitu. Je také v souladu se schválenou kategorizací silnic a dálnic do roku 2050, stanoviskem EIA a s územně plánovacími dokumenty Libereckého a Královéhradeckého kraje.

Print Friendly, PDF & Email