Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) intenzivně pracuje na realizaci přípravných prací silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi. Ve středu 18. 6. 2025 proběhla první koordinační schůzka staveb budoucí komunikace I/35. Schůzky se zúčastnili zástupci ŘSD a samospráv, dále projektanti, koordinátor všech staveb a také krajinný architekt. Ředitel Správy Liberec Jan Wohlmuth představil aktuální situaci, která mimo jiné vychází ze setkání s občany v Turnově. Dále zazněly podněty jednotlivých samospráv. Ty bude ŘSD zohledňovat v projektové činnosti.
Trasa silnice I/35 je rozdělená do čtyř staveb. Na všech se pracuje koordinovaně. V rámci podrobného geotechnického průzkumu jsme pro optimalizaci časového harmonogramu a zefektivnění prací v sesuvném území navázali spolupráci s odborníky z České geologické služby a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. ŘSD také spolupracuje s krajinným architektem, který dohlédne na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu. Veškeré podněty ŘSD zapracuje v maximální možné míře do projektu.
“V této fázi silnici I/35 detailně projektujeme. To je krok, ve kterém se snažíme stavbu zasadit co nejcitlivěji do krajiny a zároveň brát maximální ohled na lidi,” říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa, která je rozdělená na čtyři stavby, povede v již schválené variantě. „Proces EIA, který byl plně transparentní, je ukončený s vydaným kladným stanoviskem ze strany ministerstva životního prostředí. Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila. Stavba nové přeložky silnice I/35 se nenachází ani neprochází CHKO Český ráj, toho se dotýká pouze okrajově na svém začátku. Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu NATURA 2000,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Přeložka silnice I/35 zlepší a zrychlí spojení z Libereckého kraje do sousedního Královehradeckého kraje a odvede tranzitní dopravu z obcí. Nyní mezi Turnovem a Jičínem vede silnice I. třídy přes 11 obcí. Začít stavět by se mělo v letech 2028 – 2033. Trasa budoucí silnice I/35 je dlouhá 35 kilometrů, odhad nákladů je kolem 24 miliard Kč bez DPH.
Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru. S ohledem na délku trasy s různou technickou náročností je rozčleněná na několik samostatných úseků, které lze v případě potřeby budovat časově a technicky nezávisle na sobě.