Poruchy a jiné nepříjemné situace na silnicích jsou běžnou součástí dopravy. Nejen během vánočních svátku či zimních měsíců mohou nabídnout pomoc členové asistence připravené vyjet každý den v roce bez ohledu na aktuální počasí nebo denní dobu. Pro řidiče v nouzi platí následující postup: V případě poruchy vozidla na tuzemské dálnici je před případným voláním Policie ČR nejlepší spojit se přímo s bezplatnou asistenční službou ŘSD. Neustále sloužící pracovníci po příjezdu k místu události označí místo poruchy, postarají se o posádku a zajistí odtah vozidla. Drobnější závady v některých případech zvládnou vyřešit na místě, protože s sebou vozí v oranžových dodávkách základní nářadí, startovací kabely, kanystry s palivem apod.
Bezplatnou asistenční službu zavedlo ŘSD na dálnicích už k 1. 1. 2016, do dnešních dnů je zajišťována přímo pracovníky ŘSD, kteří se střídají ve službách za účelem připravenosti 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Důvodem vzniku asistence bylo zajištění vyšší bezpečnosti a plynulosti provozu prostřednictvím služby motoristům na vybrané dálniční síti ČR. Mezi vykonávané činnosti patří například kontrola vozovky, pravidelné hlídkování, označení místa nehody, označení překážky provozu, označení a zajištění vyřešení problému s nepojízdným vozidlem, průběžný úklid, odstranění překážky provozu nebo zajištění jejího odstranění.
Přivolání asistenční služby je možné prostřednictvím Call centra Národního dopravního informačního centra přes bezplatné telefonní číslo 800 280 281 nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu.
Audio verze částí informační zprávy od mluvčího ŘSD (Jan Rýdl): https://rvs.rsd.cz/packages/0253515e-b012-40e9-b6b0-dce4edf9651a.