Začátkem týdne jsme informovali o nepředvídatelném porušeni mostního závěru Velkomoravské ulice v Olomouci (více podrobností zde: https://x.com/RSD_Olomoucky/status/1884204192753147944). V návaznosti na nečekanou situaci jsme okamžitě zapojili veškeré dostupné kapacity k řešení poruchy silnice I/35, která je v místech velmi frekventovaného provozu zúžena do jednoho jízdního pruhu.

Jednání o opravě pokračují, nicméně zatím můžeme sdělit následující:

  • Oba pruhy silnice I/35 (připojovací a pomalý) budou uzavřeny z důvodu zachování bezpečnosti silničního provozu do doby zajištění poruchy přejezdovými plechy.
  • Přejezdové plechy budou osazeny na připojovací a pomalý pruh po dobu nejméně 6 měsíců (aktuální odhad, který se může protáhnout).
  • Od zjištění závady jsme obratem zpracovali zakázku pro výběrové řízení k havarijní opravě mostního závěru výše zmíněným plechovým překrytím, zhotovitele musíme předpisově vysoutěžit (předpokládaná cena zakázky cca 1,8 milionu Kč).
  • Sjezd ze silnice I/35 k Baumaxu bude dále otevřen bez omezení, nájezd od Baumaxu na Velkomoravskou ulici zůstane také zachován (v současné podobě).

Při pravidelné prohlídce mostu byla zjištěna totální degradace stávajícího mostního závěru typu 3W-480N s nutností okamžitého omezení rychlosti v úseku na 30 km/h. Poškozený závěr sloužil cca 35 let a nutno připomenout, že Velkomoravskou ulicí projíždí přes 38 tisíc vozidel denně (data z posledního sčítání v roce 2020). Neustálá zátěž vozidel včetně přirozeného stárnutí přispěly ke vzniku lomu na třetí lamele pravého jízdního pásu. Z horní strany chybí část horního profilu lamely v délce cca 120 milimetrů. Kontrola rovněž potvrdila, že ze spodní strany jsou na úložném prahu čepy nůžkového mechanismu a zbytky úlomků nůžkového mechanismu. Při přejezdu vozidel po připojovacím a pomalém pruhu dochází k rezonanci (vyskočení lamely nad niveletu mostního závěru až o cca 30 mm). Při takto provozovaném mostu nadměrně trpí a jsou dynamicky přetěžována hrncová ložiska na opěře včetně přítomnosti citelného hluku.

Řešením je zpracování projektové dokumentace na výměnu mostního závěru – pracujeme na tom a jakmile bude projekt, ihned přistoupíme k soutěži stavebních firem v souladu se zákonem a tradičními postupy ŘSD. Časové určení nyní není možné přesněji specifikovat, termíny ovlivní právě příprava podkladů včetně nevyzpytatelného výběrového řízení.

O dalším vývoji budeme informovat minimálně na síti X: https://x.com/RSD_Olomoucky.

Print Friendly, PDF & Email