Zimní údržba silnic I. třídy je v Olomouckém kraji řešena dodavatelskými firmami smluvně vázanými s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. V rámci včasného plánování údržby silnic I. třídy bylo před vypuknutím zimní sezóny připraveno celkem 20 vybavených sypačů s radlicí, osm nakladačů, čtyři sněhové frézy, čtyři šípové pluhy a k tomu dva traktory osazené radlicí. Sklady posypového materiálu hlásily plný stav neboli více jak 12 tisíc tun soli a do plného stavu zásob se vešlo i 250 tun inertního materiálu.

Každoroční přípravy na zimu byly i letos platné, protože se údržba mohla už několikrát přesvědčit
o výhodách kvalitního zázemí po vzniku složitějších situací, kterých nebylo málo. „Letošní zimní sezóna je oproti loňské určitě náročnější, jelikož evidujeme vyšší množství srážek a také více teplotních rozdílů,“ zhodnotila stav Markéta Štivová, vedoucí dispečerka údržby se sídlem ve Velkých Losinách.

Pracovníci dispečinku z Velkých Losin nepřetržitě hlídají sjízdnost úseků silnic I/11, I/43, I/44 a I/60
po hranice Olomouckého kraje či Polska. Vzhledem k náročnějšímu úvodu zimní sezóny bylo už potřeba navýšit množství použitelného materiálu. „Zásoby posypu jsme na začátku ledna doplnili z důvodu sledovaných předpovědí, které hrozily silnými mrazy a dalším spadem sněhu,“ prozradila Štivová a dodala, že nasazovaná technika prochází potřebnou údržbou, když zrovna není v akci mimo základnu. „Opravujeme vady, které se ani nám nevyhýbají,“ posteskla si vedoucí dispečerka před závěrečným pozitivním konstatováním: „Za sebe můžu říct, že vyřizujeme méně telefonátů a stížností.“ Důvodem klidnějšího průběhu může být dobře odvedená práce dispečinku, protože na nedalekém Červenohorském sedle vznikají jedny z nejnáročnějších meteorologických jevů v česku a aut neubývá vlivem tendence lidu upřednostňovat přepravu vlastními vozidly během pandemie koronaviru.

Dispečink Velké Losiny nejen za měsíc leden zažil několik komplikovanějších událostí způsobených nevyzpytatelným zimním obdobím. Nejlepší reakcí vždy bylo adekvátní použití připraveného posypu
a techniky, od 1. 1. 2021 do 31. 1. 2021 bylo na svěřené trasy silnic I/11, I/43, I/44 a I/60 aplikováno celkem 1 474 tun soli a nemalých 468 595 litrů solanky. Chemický posyp ujel dohromady 19 024 kilometrů, což je vzdálenost skoro 32 výletů autem mezi nejvýchodnější a nejzápadnější obcí České republiky.

Print Friendly, PDF & Email