Kromě správy dálnic a silnic I. třídy v České republice věnujeme aktuálně velké úsilí rozšíření Kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS). Touto moderní technologií C-ITS už jsou vybavená vybraná vozidla či přívěsné vozíky ŘSD, současně probíhá rozvoj podpůrné infrastruktury včetně testování systému C-ITS Back Office, který zpracovává konkrétní data.
Výše uvedené směřuje k efektivnímu informování řidičů o situaci na silnicích v reálném čase. Vznikající dopravní systémy předem upozorní například na nehodu nebo přibližující se vozidlo záchranářů s právem přednosti v jízdě. Blikající sanitka anebo zúžení vlivem havárie v budoucnu nebude žádné překvapení ani pro méně bystré účastníky silničního provozu.
Kooperativní inteligentní dopravní systémy využívá stále více subjektů (kromě ŘSD i některá města). Rozšíření spolupráce pomáhá lepší informovanosti pro řidiče osobních aut, vozidla MHD nebo jednotky IZS ve smyslu zajištění plynulé průjezdnosti nebo varování před omezením či potenciálním nebezpečím jen pár vteřin poté, co k události došlo. „Přínosy C-ITS se naplno projeví ve chvíli, kdy se technologie pro příjem a sdílení informací objeví ve všech vozech. Zatím je využívají hlavně řidiči Volkswagenů. My teď v rámci snahy o zpřístupnění běžnému řidiči komunikujeme například s provozovateli oblíbených navigačních systémů, kteří by data mohli přejímat a formou zpráv je obratem posílali do svých map. Pak by se důležitá hlášení o aktuální situaci na silnicích dostala k daleko většímu počtu řidičů,“ upřesnil analytik ŘSD Stanislav Matys.
Současná část strategického projektu se podle Matyse zaměřuje na centrální prvky C-ITS. „Integrační platformu spojující jednotlivé poskytovatele C-ITS systémů v České republice a bezpečnostní vrstvu, která zaručuje důvěryhodnost celého systému, teď na své infrastruktuře poskytuje externí firma. V příštích měsících tedy dojde ke zprovoznění nových centrálních prvků na infrastruktuře ŘSD. Mají zaštitovat důvěryhodnost českého systému i na evropské úrovni, důležitá je i možnost sdílení dat. Pokud bych to měl vysvětlit na příkladu – snahou je, aby třeba sanitka jedoucí z Brna mohla využívat dostupné technologie k hladkému průjezdu až do Prahy. Informace o jejím přibližování se budou zobrazovat v autech, která by v té chvíli byla v příslušném perimetru. Do budoucna počítáme i s větším napojením na eCall, liniové řízení dopravy a další telematické systémy,“ stručně přiblížil Stanislav Matys.
Díky dosavadnímu vývoji máme k dispozici řadu dat přímo z terénu, další potřebné podklady rozšiřují vozy s potřebným vybavením. Informace jsou zcela anonymní a pomáhají zdokonalit nastavené parametry i dodatečné funkce C-ITS.
Audio verze částí informační zprávy od mluvčího ŘSD (Jan Rýdl): https://rvs.rsd.cz/packages/06bd8916-af0e-4af8-ac79-851cb960acf2.








