Ředitelství silnic a dálnic s. p. (ŘSD ČR) výstavbou dálnic a silnic I. třídy utváří charakteristiku krajiny. Změny lokalit či oblastí jsou trvalé, proto probíhají za dlouhodobé spolupráce se Státním pozemkovým úřadem (SPÚ). Obě státní organizace systematicky propojily postupy majetkoprávního vypořádání, pozemkových úprav i vytváření pozemkových rezerv pro silniční a dálniční stavby.
ŘSD ČR před zahájením stavby standardně vykupuje potřebné pozemky nebo jejich části. Zbylé nepotřebné úseky mohou zůstat nepřístupné a složitě využitelné, což je jedna z příležitostí pro pozemkový úřad. Kromě citelné spolupráce při nabývání parcel se SPÚ stará o jejich další kultivaci prostřednictvím komplexních pozemkových úprav (KoPÚ), které jsou nástrojem k vytvoření podmínek pro racionální hospodaření na funkčně uspořádaných pozemcích.
Jen v okrese Přerov ŘSD ČR spolufinancovalo 19 ukončených KoPÚ, 9 KoPÚ je aktuálně rozpracovaných a 11 úprav společně plánujeme. Ukončené pozemkové úpravy různě spolufinancované z ŘSD ČR zabírají přerovské okresní plochy o výměře 6 729 hektarů, celkové náklady se zde vyšplhaly na necelých 50 milionů Kč bez DPH. Rozpracované projekty brzy změní celkem 2 514 hektarů krajiny za cenu přesahující 14 milionů Kč bez DPH.
Do budoucna plánované KoPÚ o výměře 4 308 hektarů se týkají například stavby dálnic D1 (Říkovice–Přerov) a D55 (Kokory–Přerov) nebo přeložky silnice I/35 (Lešná–Palačov). Na příkladu dostavby páteřní dálnice D1 zafungovala spolupráce mezi ŘSD ČR a SPÚ, kdy pozemkový úřad bezúplatně poskytl nezbytné pozemky v katastrálním území Dluhonice, Horní Moštěnice, Předmostí, Bochoř a Přerov. Prospěšné převody urychlily také přípravu staveb dálnice D35 (Slavonín–Křelov) a silnice I/44 (obchvat Bludova).