Odstřely skalního masívu, horolezci zavěšení na skále, potápěči v řece Svratce, to vše bylo součástí technologicky mimořádně náročné stavby Velkého městského okruhu v Brně v ulici Žabovřeská. Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s městem Brnem stavbu dnes zprovozní ve čtyřpruhovém uspořádání. Rozšíření silnice I/42 v úseku, kde denně projede čtyřicet tisíc aut výrazně pomůže omezit dopravní kolony v západní části města.
„Řidiči se dočkají plynulé jízdy ve dvou jízdních pruzích v každém směru nejpozději v úterý ráno. Dnes večer začneme odstraňovat dopravní omezení,“ sdělil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.
Stavba důležité části Velkého městského okruhu v Brně v ulici Žabovřeská patřila k technologicky nejnáročnějším projektům ŘSD. „Na jedné straně byla limitovaná řekou, na druhé skalním masívem pod Wilsonovým lesem. Díky přesunu tramvajové trati do tunelu ve skále mohly vzniknout dva jízdní pruhy v každém směru. Tunel ve skále má délku 500 m a šířku 9 m. U jeho severního portálu jsme vybudovali provozně–technologický objekt. Pro větší bezpečnost chodců jsme osadili lávku pro pěší. Součástí stavby bylo také vybudování silniční galerie, nábřežní zdi, protihlukových stěn, opěrné a zárubní zdi. Na stavbě pracovali i netradiční pomocníci. Potápěči nám například pomáhali čistit koryto řeky Svratky. Horolezci zajistili svahy Wilsonova lesa. K rozpojování skalního masivu jsme například využili 11,3 tun trhaviny a celkově odtěžili 24 000 m³ horniny. Chci poděkovat za spolupráci městu Brnu a věřím, že stavba přinese všem obyvatelům výraznou úlevu,“ přiblížil průběh stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Velký městský okruh Brno v celkové délce 20 km bude po svém kompletním dobudování nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města Brna. Z hlediska velikosti investice se jedná o projekt v rozsahu desítek miliard korun. Jeho realizace je připravována již od roku 1947 a záměr výstavby Velkého městského okruhu Brno patří dlouhodobě mezi priority ve výstavbě silniční sítě v České republice,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Řidičům a místním obyvatelům děkujeme za trpělivost během dopravních omezení a stavebních prací. Nejvíce se tato situace dotkla oblasti Jundrova, kde se s koncem objízdné trasy všem velmi uleví. Velký městský okruh na Žabovřeské v sobě spojuje velké množství dílčích akcí. Musím tak vyzdvihnout koordinaci mezi jednotlivými subjekty – ať už jde o město, dopravní podnik, Ředitelství silnic a dálnic, nebo městské části. Velký dík patří také zhotoviteli, konsorciu Společnost Žabovřeská,“ podotkla primátorka města Brna Markéta Vaňková a doplnila: „Ačkoli se stavba zdá být zasvěcena především motorové dopravě, není tomu zcela tak. Z Wilsonova lesa se návštěvníci už během příštího roku dostanou na Žabovřeskou novými cestami. Procházku po pochozí střeše silniční galerie, kde vznikla relaxační zóna, můžou spojit s návštěvou zrekonstruované kaple svatého Antonína Paduánského, která vloni získala ocenění nejlépe opravená památka Jihomoravského kraje.“
Druhá etapa stavby I/42 VMO Brno Žabovřeská, byla zahájena v prosinci 2020. Stavba je součástí Velkého městského okruhu v Brně, který po dokončení bude nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města. Okruh odstraní neúnosnou dopravní zátěž hlavních ulic a umožní rychlý přesun z jedné strany města na druhou.
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II
Hlavní trasa:
délka: 920 m
kategorie: MS4dc 20,25/80(60)
zhotovitel: Společnost Žabovřeská – EUROVIA CS a.s., HOCHTIEF CZ a.s., SUBTERRA a.s.
cena stavby dle smlouvy: 2 034 998 130 Kč bez DPH
termín realizace: 2020 – 2024