Během uplynulého velikonočního víkendu 15.-18.4.2022 jsme v rámci stavby dálnice D35 „Časy – Ostrov“ úspěšně otočili 1. polovinu dálničního mostu u železniční stanice Uhersko (na trati Praha – Česká Třebová). Tato zcela unikátní a ojedinělá, technologicky a technicky velmi náročná akce proběhla během tří 6-ti hodinových nočních úplných vlakových výluk, přičemž samotné vahadlo za tuto dobu urazilo 30-ti metrovou dráhu.
Během první noci proběhly přípravné práce a první část otáčení, během druhé noci bylo otočení dokončeno. Vahadlo vystrojené betonovými svodidly se sloupky protihlukové stěny bylo otočeno ve finálních podélných i příčných sklonech. Ložiska byla podlitá na pilířích i opěrách, bez kotevních trnů (nekotvená), vahadlo se otočilo nad nimi. Posun celého vahadla byl realizován přes zadní dočasnou podpěru, která byla sunuta hydraulickým válcem v krocích po otočné dráze. Ve třetí fázi proběhlo výškové dorovnání konstrukce.
Totožná akce se bude opakovat na začátku května s druhou částí mostu.
Poté, co budou otočena obě vahadla, zůstane mezi nimi mezera 1,80 m. Komory obou vahadel budou následně propojeny monolitickou betonovou spojovací lamelou a vahadla budou sepnuta k sobě kabely spojitosti.
Po zmonolitnění komory se dobetonují koncové příčníky, namontují chybějící prefa vzpěry a dobetonuje spřažená deska.
Provede se předepnutí celé konstrukce volnými kabely v dutině komory, dokončí se montáž betonových svodidel a protihlukové stěny.
Následně budou probíhat práce na příslušenství mostu – dokončení závěrných zdí, betonáž přechodových desek, osazení MZ, betonáž středové římsy, pokládka hydroizolace včetně ochrany, pokládka živičných vrstev, montáž ocelových svodidel a další.
Vše bude probíhat tak, aby mohl být 22.12.2022 most a s ním i celý úsek D35 „Časy – Ostrov“ uveden do provozu
Technické informace k otáčení vahadel mostu SO 214 u ŽST Uhersko
Název stavby: D35 Časy – Ostrov
Stavební objekt: SO 214 Most na R35 přes žel. stanici Uhersko v km 28,773 – 28,922
Délka mostu: 201,65 m
Délka nosné konstrukce: 174,40 m
Rozpětí jednotlivých polí: 50,0 + 72,0 + 50,0 m
Šířka mostu: 26,70 m
Vahadlo 20: Délka cca 87 m, váha cca 4300 t
Hlavní zhotovitel: EUROVIA CS, a.s., závod Čechy východ
Subdodavatel pro otáčení: FREYSSINET CS, a.s.
Pohonná jednotka otáčení: 1x Hydraulický válec typ HYTECH HV 200/150-1200, pracovní tlak 700 bar, tlačná síla 2000 kN, zdvih 1200 mm, svařované provedení
Rozměry: délka oko-oko 1950 mm zasunutý / 3150 mm vysunutý, vnější průměr trubky 278 mm
Zvedací sestava na pilíři P20: 36x Hydraulický zvedák 200 t ENERPAC CLL2008 jednočinný