Letošní zima se od těch několika posledních odlišuje silnými mrazy, střídáním chladnějších dnů se sněžením s oblevou v teplejších dnech a také vyšším úhrnem srážek. Pokud se na letošní zimní údržbu za první 3 měsíce, tedy od 1.11.2020 do 31.1.2021, podíváme pohledem výkonů a nákladů a ty srovnáme se stejným obdobím v rámci předchozí zimní údržby, zjistíme, že letošní zima v tomto období byla i z tohoto pohledu naprosto odlišná. Na lidi a techniku totiž kladla jednou tak vyšší požadavky a to ve srovnání není zahrnut měsíc únor, který byl z hlediska výkonů údržby nejnáročnější. Náročnost údržby se samozřejmě odpovídajícím způsobem promítla rovněž i do vynaložených nákladů.
Níže uvedená tabulka přináší přehledné srovnání jednotlivých parametrů výkonu zimní údržby a nákladů za identická období, která se týkají silnic I. tříd a dálnic II. kategorie (bývalé rychlostní silnice) v kraji a nezahrnují údržbu zbývajících dálnic I. kategorie spravované jednotlivými středisky SSÚD ŘSD.
Období 1.11.- 31.1. |
Údržbové kilometry | Kontrolní kilometry | Sůl (t) | Solanka (l) | Inertní materiál (t) | Náklady (Kč bez DPH) |
2019-2020 | 34116 | 6231 | 1897 | 684786 | 0 | 34 864377 |
2020-2021 | 98560 | 17312 | 6578 | 2 294802 | 0 | 46 528270 |
Násobek meziročního nárůstu | 2,89 | 2,77 | 3,47 | 3,35 | 0 | 1,33 |
Zajímavým údajem, který svým způsobem svědčí o rozdílu v úhrnu sněhových srážek, je také množství kilometrů najetých v rámci pluhování. Zatímco v zimě 2019-2020 to bylo 1046 kilometrů, v probíhajícím zimním období to již bylo 18950 kilometrů, tedy 18 krát více!
Například při odstraňování sněhu pomocí otočné předsazené radlice, která se používá k odstraňování čerstvě napadaného sněhu do 30 cm nebo sněhové břečky do 15 cm, byl nárůst téměř 68násobný. V předchozím zimním období byla při pluhování využita v rámci 23 kilometrů, letos to bylo v rámci 1564 kilometrů.