Právě jsme zahájili výběrové řízení na zhotovitele přeložky silnice I/16 u Jizerního Vtelna na Mladoboleslavsku. Smyslem obchvatu o délce 1285 m je na jedné straně zajištění větší bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, na druhé straně pak zamezí negativnímu dopadu emisí z výfukových plynů a hluku z dopravy na zdraví místních obyvatel.

Silnice I/16 v obci v současnosti překonává vysoký skalní masiv dvěma serpentinami s minimálními poloměry a dále prochází středem obce. Vozovka zde

nevyhovuje jak z hlediska šířkového uspořádání, tak i směrového a výškového vedení. Pro nákladní dopravu je nevhodná. Rohy k silnici přímo přiléhajících domů jsou od těžkých nákladních vozidel na mnoha místech poničené. Intenzita dopravy v těchto místech činí podle posledního sčítání cca 6 tis. vozidel denně, z toho přibližně třetinu tvoří nákladní auta a kamiony.

Stavba „I/16 Jizerní Vtelno, přeložka“ nahrazuje současné serpentiny obchvatem obce. Přeložka začíná před obcí Jizerní Vtelno, kde se trasa odklání severovýchodním směrem od silnice I/16 a pokračuje levostranným obloukem. Obchvat je dále veden severozápadně kolem zemědělského areálu. Trasa klesá v zářezu k tunelu sklonem až 8,0 %. Hloubený tunel je navržen mezi obcí a zámkem Stránov, a to kvůli překonání terénního rozdílu cca 53 m.

V místě stoupání, tzn. směr Mladá Boleslav – Mělník, je silnice rozšířena o přídatný pruh (tzv. stoupací pruh) v délce cca 930 m, přičemž uspořádání pruhů 2+1 je zachováno i při průjezdu troubou tunelu.

Pro zachování příjezdu k zámku a do osady Stránova je zřízena 582 m dlouhá místní přístupová komunikace. Stávající přístup historickou zdí bude dočasně (po dobu výstavby tunelu) zrušen a nahrazen provizorní komunikací, ale po zasypání tunelové trouby bude cesta postavena v původním rozsahu (tzn. k objektu fary). Do původního stavu v původním šířkovém uspořádání 4,0 m bude vrácen i chodník, jehož trasa bude stavbou tunelu také přerušena. Chodník bude nadále sloužit pouze pro pěší přístup do osady Stránov a k zámku Stránov, případně pro vozidla rezidentů přilehlých budov před historickou bránou. Po dobu výstavby tunelu bude zřízen provizorní chodník délky 279 m, který se napojí na zmíněnou provizorní komunikaci. Trasa se ke konci napojuje v místě poslední serpentiny pod zámkem na stávající silnici I/16. Od východního portálu tunelu pokračuje stavba po náspu. Stavba končí napojením na stávající silnici I/16 před Krnskem. Kromě jednoho tunelu budou její součástí také dvě křižovatky, z toho jedna okružní a druhá styková.

V prvním čtvrtletí letošního roku došlo v trase budoucího obchvatu k přípravě území formou odstranění křovin, kácení stromů, vytrhání a vykopání pařezů, včetně zemních prací s tím spojených. V současnosti je připravován záchranný archeologický výzkumu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 922,39 mil. Kč bez DPH. Zahájení stavby předpokládáme v příštím roce, její uvedení do provozu pak v roce 2028. Na vizualizaci stavby se můžete podívat ve videu níže.

 

 

Print Friendly, PDF & Email