Dnešním dnem započala hlavní fáze opravy jízdního pásu dálnice D10 směr Praha mezi Bezděčínem a Pískovou Lhotou na Mladoboleslavsku. Práce na tři a čtvrt kilometru dlouhém úseku máme naplánovány do října, přičemž po celou dobu bude provoz na dálnici omezen jen částečně.
Akci jsme zahájili 9. srpna, a to přípravou na hlavní fázi. V rámci toho, aby mohla být oprava provedena v celé délce opravovaného úseku bylo nejprve nutné vybudovat přejezd středního dělícího pásu. Ten počínaje dnešním dnem umožňuje přejezd vozidel mířících od Mladé Boleslavi na Prahu do protisměrného jízdního pásu, kterým je nyní doprava také vedena. Zároveň dnes započalo frézování asfaltového souvrství na celém opravovaném úseku dvěma těžkými frézami a vedle toho dochází k demontáži krajních ocelových svodidel, které plánujeme vyměnit. Měnit se bude rovněž na 50 poškozených panelů v protihlukových stěnách. Každý den, včetně sobot a nedělí pracuje a bude pracovat na stavbě na 50 dělníků.
Předmětem plnění veřejné zakázky je provedení opravy povrchu a odvodnění dle zpracované projektové dokumentace. Ta řeší opravu levého jízdního pásu (směr Praha) vozovky dálnice D10 v km 37,800 – 41,025 dle závěrů diagnostiky. Každý den tímto místem projede cca 40 tisíc vozidel, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří přibližně 20 %. Součástí stavební akce je i oprava vybraných částí na mostních objektech a dále budou opraveny odvodňovací prvky a příslušenství komunikace.
Na posuzovaném úseku se vyskytuje značné množství poruch ve formě plošných vysprávek, příčných a podélných trhlin, lokálních poklesů, výtluků i vyjetých kolejí. Dále se na vozovce vyskytují poruchy povrchu obrusné vrstvy ve formě ztráty asfaltového tmele a hloubkové koroze.
V celém úseku se počítá s výměnou konstrukčních vrstev vozovky v tloušťce 120 mm při zachování stávající nivelety. Jedná se o frézování obrusní vrstvy. Dále se budou provádět lokální sanace podkladních vrstev v tloušťce 60 mm, dle potřeby. Plán rovněž počítá s výměnou mostních závěrů na dvou mostech na trase, dojde k opravě propustku v km 40,8 a odvodnění (jeho pročištění, lokální sanaci, přespárování odláždění z lomového kamene). Práce se dotknou i protihlukových stěn na trase, na kterých budou vyměněny poškozené panely. Kromě toho dojde také k výměně krajních ocelových svodidel v celém rozsahu stavby za typ s vyšší zádržností. Středová ocelová oboustranná svodidla budou vyměněna za nová pouze ve 20 % délky řešeného úseku dle aktuálního stavu a potřeby. Oprava bude započata přípravnou fází; vybudováním přejezdu středního dělícího pásu a následně se práce soustředí už na samotné frézování vozovky a další body stanovené harmonogramem.
Po celou dobu bude provoz na dálnici D10 omezen jen částečně a veden v režimu 2/2 zúžené jízdní pruhy. Rychlost v místě prací je snížena na 80 km/h maximálně. Do 17.9. je teď uzavřen EXIT 40 směr Praha, od 18.9. do 24.9. pak bude uzavřen EXIT 39 směr Praha. Tedy vždy jeden z těchto blízkých exitů bude otevřen.
Zhotovitelem je společnost M-SILNICE a.s., která z šesti subjektů, které se o zakázku ucházely v rámci veřejné soutěže, podala nejvýhodnější nabídku a práce provede za 47,29 mil. Kč bez DPH. Uvedení opraveného dálničního úseku do provozu plánujeme do konce října.