Ředitelství silnic a dálnic je plně připraveno na zahájení zimní údržby silnic I. třídy a dálnic na území Středočeského kraje. Starat se o ni budou především desítky dispečerů se stovkami řidičů vozidel zimní údržby. Na skladech Středisek správy a údržby dálnic je již v tuto chvíli bezmála 11 000 tun posypového materiálu.

Dle platné legislativy je za zimní sezonu na pozemních komunikacích považováno období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Zimní údržbu dálnic a silnic I. třídy si Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje částečně samo prostřednictvím Středisek správy a údržby dálnic (SSÚD), která vykonávají správu a údržbu svěřeného úseku a částečně přes dodavatelské firmy. V rámci Středočeského kraje jde o celkem 5 SSÚD a to Mirošovice – (D1 km 5,2 – 44,8,

D0 km 76,5 – 81,5, I/3 km 0,0 – 14,289), Bernartice – (D1 km 44,800 – 92,700

), Rudná – (D0 km 81,500 – 28,913, Přivaděč Vestec km 0,000 – 2,100, D5 km -0,817 – 28,500), Nová Ves – (D8 km D8 km 2,248 – km 48,277, I/16 km 19,200 – km 54,528, I/16H km 0,000 – km 4,745), a Poříčany – (D11 km 1,150 – 49,0, D0 km 58,475 – 62,7, D10 km 0,282 – 3,721). Všechna SSÚD jsou na zimní sezonu 2024 – 2025 připravena. Vybavena jsou aktuálně 57 sypači, 10 nakladači, šípovými pluhy, sněhovými frézami a třeba také sklopnými teleskopickými pluhy. Na skladech mají aktuálně dohromady 10 690 tun posypového materiálu. O zimní údržbu se za SSÚD ve Středočeském kraji bude starat 191 řidičů a 31 dispečerů.

Kromě běžné zimní údržby během sněhových srážek nebo například při tvorbě ledovky budou prováděny také preventivní zásahy zimní údržby. Jejich účelem je zmírnění rizika vzniku stavu vozovky nebezpečného pro provoz na pozemních komunikacích. Preventivní posyp vlhčenou solí nebo postřik solankou je doporučeno provádět v závislosti na povětrnostních podmínkách, stavu vozovky a s přihlédnutím k povětrnostní situaci v rizikových místech konkrétního udržovaného úseku, a to za následujících podmínek:

  • Teplota vozovky má sestupnou tendenci a v daném okamžiku dosahuje + 1°C, přičemž je predikováno další snižování teploty vzduchu, vozovka je vlhká, mokrá nebo se vyskytují mlhy, případně jsou předpovídány atmosférické srážky,
  • Je detekován blížící se dotyk křivek rosného bodu s teplotou vozovky pod bodem mrazu

Mezi komunikace z hlediska nejnáročnějšího provádění zimní údržby patří nejvýše položený dálniční úsek v České republice, jedná se o dálnici D1 kolem km 100, o který se dělí SSÚD Bernartice na území Středočeského kraje s SSÚD Velký Beranov na území Kraje Vysočina. Průměrná intenzita provozu je v tomto úseku 36 tisíc vozidel denně, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří cca 40 %. O tuto část dálnice D1 se bude starat v zimní sezoně 2024 – 2025 celkem 12 dispečerů a 32 řidičů.

 

Print Friendly, PDF & Email