Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvu se zhotovitelem průzkumné štoly pro tunel Kamenná Vrata na budoucí středočeské části dálnice D3. Tunel bude součástí stavby dálničního úseku mezi Prahou a Jílovým u Prahy.

Vybraným zhotovitelem průzkumné štoly, se kterým jsme právě uzavřeli smlouvu je sdružení společností Metrostav TBR, STRABAG SIS a.s., PUDIS a.s., PRAGOPROJEKT, a.s. a GeoTec-GS, a.s., které se zavázalo k provedení prací za 416,6 mil. Kč bez DPH.

Ražba štoly délky 1 617 m pro tunel Kamenná Vrata délky 1 690 m bude trvat 29 měsíců. Harmonogram předpokládá s rozvržením prací na několik fází. Půjde o přípravné práce v délce cca 4 měsíce a samotnou ražbu průzkumné štoly s dobou provedení 25 měsíců. Následovat bude finální vyhodnocení výsledků během přibližně pěti měsíců, a nakonec likvidace průzkumné štoly s odhadovanou dobou provedení 9 měsíců. Přístup do průzkumné štoly je navržen ze stávající komunikace II/104 na trase Jílové u Prahy – Petrov.

Ražba průzkumné štoly je nezbytným krokem, který pomůže přesně zjistit geologické poměry v daném místě výstavby budoucího tunelu, tím spíš, že v trase budoucí středočeské části dálnice D3 je riziko střetu se starými důlními díly. V rámci projektové dokumentace pro provádění stavby navíc musíme znát detailní informace o horninovém a hydrogeologickém prostředí a jeho chování. Průzkumná štola nám pomůže ukázat celou osu budoucího tunelu. Přípravné práce pro její ražbu plánujeme zahájit po dohodě se zhotovitelem v následujících týdnech.

Vedení trasy dálnice D3 v samostatné trase západním koridorem umožní alternativní spojení Benešovska s Prahou a tím i odlehčení dálnice D1. V rámci pražského regionu umožní optimální urbanizaci prostoru Jílového, který nemá v současné době odpovídající silniční spojení s Prahou. V rekreačních dnech umožní trasa D3 výrazně odlehčit silnicím II/105, II/603 a rovněž i silnicím II/102 a II/104, neboť převezme značnou část dopravy do středního Povltaví a dolního Posázaví. Výstavbou dálnice dojde k odstranění uvedených dopravních závad původní trasy a k podstatnému snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí v přilehlých obcích a městech v oblasti kolem Prahy, kde došlo v posledních letech k mohutné bytové výstavbě.

Hlavní trasa budoucí dálnice D3 mezi Prahou a Jílovým u Prahy má délku 9 514 m. Součástí nového dálničního úseku bude 5 mostů, 2 nadjezdy, 3 mimoúrovňové křižovatky, 5 protihlukových stěn a 2 tunely. Kromě zmíněného raženého tunelu Kamenná Vrata bude vybudován také hloubený tunel Libeř s délkou 1 517 m. Aktuálně probíhají práce na dokumentaci ve stupni DSP s předpokladem vydání konceptu dokumentace do 03/2025. Probíhá rovněž příprava podkladů pro archeologický a pyrotechnický průzkum. Odhadované náklady na stavbu této části dálnice D3 činí 8 462,00 mil. Kč bez DPH. Předpokládané zahájení stavby je v roce 2027 a její uvedení do provozu o 4 roky později.

Print Friendly, PDF & Email