Práce na rekonstrukci mostu Šmejkalka na dálnici D1 v km 23 se drží harmonogramu a pokračovat budou i během zimního období. Do provozu na dálnici zasáhnou až na jaře příštího roku.
Poté co byly dokončeny veškeré přístupové komunikace pro stavbu v celkové délce 1 523 m se stavební operace na nejstarším dálničním mostu v ČR naplno rozeběhla. Postupně jsou tak nahrazovány již opotřebované součásti mostu novými. Aktuálně probíhá výměna takzvaných stojek, které jsou tvořeny armovaným betonem a nacházejí se mezi vrchní částí mostu přenášející vozovku a historickým obloukem. Celkem jich bude vyměněno 32, po šestnácti na levé a pravé straně. Od července, kdy tato dílčí část rekonstrukce započala, je již z jedné čtvrtiny hotová. Vedle stávajících stojek jsou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. Každý den se na stavbě podílí minimálně 20 dělníků. Ti se několikrát denně vydávají do výšky osmi pater, až na vrchol historického oblouku, a zdolávají přitom 143 schodů. Tuto činnost přitom motoristé na dálnici nijak nezaznamenávají. Harmonogram nadále počítá s ovlivněním provozu na D1 až na jaře příštího roku. Po celou dobu probíhající rekonstrukce však plánujeme zachovat provoz v režimu 2+2.
Stavba je realizována v režimu Design & Build. To znamená, že ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele. Ten může plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby dle jemu dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz. Zhotovitelem je sdružení společností Strabag a.s. a Pragoprojekt a.s., které most rekonstruuje za 965 mil. Kč bez DPH. Celková doba realizace je 1 460 dní; doba omezení na dálnici D1 pak bude maximálně 755 dní. Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027.
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let, až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba.