Ředitelství silnic a dálnic zahájilo podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata na budoucí středočeské části dálnici D3, který bude realizován formou ražby průzkumné štoly. Práce za cca 500 milionů korun (včetně DPH) potrvají přibližně tři roky.
Účelem podrobného geotechnického průzkumu a geotechnického monitoringu je získat detailní informace o struktuře a chování horninového masivu a tím minimalizovat geotechnická a ekonomická rizika v průběhu ražby samotného dálničního tunelu.
Průzkumná štola bude mít délku 1 617 m a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu, který bude umístěn u stávající silnice II/104 spojující Jílové u Prahy a Davli. Ražba bude realizována tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou v ploše výrubu 13,5 m2, což je přibližně 3 m x 3,7 m. Většina zeminy bude uložena na mezideponii přímo u portálu průzkumné štoly.
Samotná ražba průzkumné štoly bude trvat 25 měsíců. Před ražbou budou po dobu 4 měsíců probíhat přípravné práce, jako je vyhotovení projektu geologických prací, příprava pracoviště průzkumu a výkop portálu průzkumné štoly. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a geotechnické monitorování, a to po dobu 16 měsíců. Celková délka realizace podrobného geotechnického průzkumu je tedy 45 měsíců.
Součástí průzkumu je i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. V této souvislosti proto Ředitelství silnic a dálnic z preventivních důvodů intenzivně připravuje realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata.