Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v České republice zvaného Šmejkalka, v km 23 dálnice D1, pokračuje betonáží stojek. V dubnu zasáhnou práce do provozu na místní komunikaci pod mostem a od května začnou ovlivňovat dopravu také na dálnici.

Ani během zimy se rekonstrukce stavby tyčící se do výšky osmipatrového věžáku nezastavila. Aktuálně je maximální úsilí věnováno výměně opotřebovaných částí konstrukce, takzvaných stojek. Ty jsou tvořeny armovaným betonem a nacházejí se mezi vrchní částí mostu přenášející vozovku a historickým obloukem. Vyměněno jich bude 32, po šestnácti na levé a pravé straně. Od loňského léta, kdy tato dílčí část náročné stavební operace započala, je již z 85% hotová. Na místě v tuto chvíli probíhají betonáže nově budovaných stojek. Celkem na ně bude užito na 600 kubíků betonu. Prostor betonáže je překryt plachtou a vytápěn elektrickými a naftovými topidly, aby kvalita nově vybetonovaných částí konstrukce při nízkých teplotách neutrpěla. Vedle stávajících stojek jsou tak paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. V současnosti se na stavbě podílí denně až 30 dělníků.

Od dubna bude místní komunikace pod mostem spojující Senohraby s Turkovicemi nepravidelně v řádech dnů až týdnů zcela uzavírána, a to nejen pro automobily, ale také pro všechny účastníky silničního provozu včetně cyklistů a pěších. Jde o zajištění maximální bezpečnosti v průběhu plánovaných demolic. Od konce května pak začnou práce ovlivňovat provoz také na dálnici. Po celou dobu rekonstrukce však plánujeme zachovat provoz v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy.

Stavba je realizována v režimu Design & Build. To znamená, že Ředitelství silnic a dálnic poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v jeho kompetenci. Zhotovitel tak může plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby dle jemu dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz. Zhotovitelem je sdružení společností Strabag a.s. a Pragoprojekt a.s., které most rekonstruuje za 965 mil. Kč bez DPH. Celková doba realizace je 1 460 dní; doba omezení na dálnici D1 pak bude maximálně 755 dní. Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027.

Print Friendly, PDF & Email