Rozsáhlá oprava devíti kilometrů jízdního pásu dálnice D5 směr Praha mezi Bavoryní a Berounem značně pokročila. Stavební akce, která zahrnuje i rekonstrukci odpočívky Králův Dvůr – Počáply, se denně účastní na 50 dělníků.
Na rekonstruované trase mohou projíždějící řidiči vidět každý den velké množství těžké techniky a nasazení dělníků. Od března, kdy jsme stavební akci zahájili, se podařilo vyměnit povrch na více než polovině pravého jízdního pruhu. Značné úsilí také věnujeme rekonstrukci a modernizaci odpočívky Králův Dvůr – Počáply, která je teď zcela uzavřena. Zde je starý povrch přístupových komunikací a odstavných stání zcela pryč. Prostor máme odtěžen až do hloubky jednoho metru a pracujeme na rekonstrukci kanalizace a systému odvodnění. Odtěženou a vytříděnou zeminu svážíme nákladními auty na haldy, ze kterých ji posléze znovu odebereme a zapracujeme do stavby.
Práce na dálnici nadále ovlivňují provoz pouze částečně. Ten je veden v režimu dvou jízdních pruhů pro každý směr. Jízdní pruhy jsou pouze zúženy a rychlost je zde snížena na 80 km/h maximálně.
Předmětem veřejné zakázky je obnova obrusné, ložné a částečně i podkladní asfaltové vrstvy jízdního pásu dálnice D5 v km 19,850 – 28,841ve směru na Prahu. V km 22,513-25,520 se předpokládá i obnova cementové stabilizace. Zároveň dojde k obnově obrusné vrstvy na mostě ev. č. D5-035..2 a opravě čtyř mostů ev. č. D5-025..2, D5-026..2, D5-030..3 a D5-031..2, u kterých diagnostika prokázala vady. Povrch vozovky dálnice je zasažen vysokým množstvím trhlin (síťových, podélných, příčných) v celé šířce jízdního pásu, v obou jízdních pruzích. Vozovka je ve vysoké míře opravována vysprávkami. Komfort jízdy snižují také vyjeté koleje, místy dochází k lokálním poklesům v oblastech síťových trhlin. V rámci opravy dojde také k výměně svodidel na krajnici za svodidla s vyšší zádržností, doplnění nevyhovujícího zádržného systému v místech nadjezdů a u hlásek SOS. Během akce je počítáno s lokální opravou kanalizace a obnovou vsakovacího příkopu v km 19,75, s výměnou zábradlí a vybudování přístupového chodníku u hlásek SOS v km 23,7, 27,4 a 28,65. Na rekonstruované trase dojde navíc k instalaci zařízení vysokorychlostního vážení, a to obousměrně v km 23,3.
Do projektu je rovněž zahrnuta rekonstrukce a přestavba odpočívky Králův Dvůr – Počáply. Návrh respektuje hranice původního silničního pozemku a vychází ze stávajícího výškového návrhu, který je lokálně upraven. Přestavba je navržena z důvodu navýšení kapacit parkovacích stání a zlepšení usměrnění dopravních proudů, čímž dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu na odpočívce. Součástí stavby je úprava a oprava dešťové kanalizace, úprava vodovodu, úprava silového vedení, přestavba veřejného osvětlení včetně zřízení dálkového dohledu, úprava sdělovacího vedení, úprava plynovodu a nové oplocení odpočívky. Její současná kapacita je 19 míst pro osobní automobily a 10 pro nákladní dopravu. Po přestavbě bude kapacita odpočívky následující:
- 32x stání pro osobní automobily z toho 2x stání pro ZTP
- 10x stání pro nákladní automobily
- 4x stání pro obytné automobily
- 1x stání pro autobus
Zhotovitelem je společnost MI Roads a.s., která provádí práce za 339,22 mil. Kč bez DPH. Uvedení opraveného úseku do provozu bylo smluveno za 121 kalendářních dní, tzn. v červenci.