V červenci tomu byly 2 roky, kdy Ředitelství silnic a dálnic s.p. zahájilo náročnou rekonstrukci nejstaršího dálničního mostu v ČR, mostu Šmejkalka, na 24. kilometru dálnice D1 u Senohrab. Přestože práce ovlivňují provoz jen částečně, doprava v místě prací nezřídka zpomaluje.
Rekonstrukce postupuje dle aktualizovaného harmonogramu, který nadále počítá s deklarovaným uvedením opraveného mostu do provozu v roce 2027. Menší úpravu harmonogramu si vyžádal výkyv ve výrobě a dodání některých nosníků. Demolice původních stojek byla v patřičném rozsahu dokončena, jejich zbytek bude odstraněn spolu se starou nosnou konstrukcí až po historický oblouk, který zůstane zachován a bude sanován. Jako první bude rozebírána polovina mostu směr Praha. Se zahájením této dílčí stavební operace je počítáno na přelomu listopadu a prosince, trvat bude přibližně rok. Dál probíhají práce ve středním dělícím pásu, a to nejen na mostě samotném, ale také před vjezdem na něj směr Praha. Kromě autojeřábů schopných unést až 500 t máme na stavbě také dva věžové jeřáby s výškou 60 m, které přenášejí součásti nezbytné k úpravě středního dělícího pásu z pod mostu na dálnici, abychom kvůli přepravě a vykládce těchto součástí nemuseli zcela zastavovat dálniční provoz.
Doprava je v místě prací stále vedena dvěma zúženými jízdními pruhy v každém směru a rychlostí sníženou na 80 km/h maximálně, tak tomu bude po celou dobu rekonstrukce. Dodržování rychlostního limitu je kontrolováno radary umístěnými na dálnici. Zejména v ranních a odpoledních špičkách nezřídka dochází ke zpomalování dopravy a tvorbě nesouvislých kolon. Částečně je to způsobeno tím, že šířka levého jízdního pruhu na mostě je pouhé 2,2 m, a tak se stává, že širší vozidla, dodávky či SUV, těsně před najetím na most značně zpomalí, eventuálně jejich řidiči v levém pruhu zastavují a snaží se zařadit do pravého jízdního pruhu.
Od zahájení stavby jsme historický oblouk osadili čidly, která snímají jeho deformace během prací, vybudovali jsme obslužné komunikace pro stavbu v celkové délce 1 523 m, včetně systému odvodnění a postavili jsme 32 nových stojek z železobetonu vedle původních, na což jsme použili okolo 1 500 kubíků betonu. Odhadujeme, že z demolice starých částí mostu vznikne okolo 10 000 tun recyklátu, který se budeme snažit z části zapracovat zpět do stavby.
Zhotovitelem je sdružení společností Strabag a.s. a Pragoprojekt a.s., které most rekonstruuje za 965 mil. Kč bez DPH. Celková doba stavby je smluvena na 1 460 dní.
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla potom stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba.