Obchvat Třebíče na silnici I/23 patří mezi jednu z dopravních staveb v Kraji Vysočina souvisejících s přípravou dopravní infrastruktury pro přepravu nadrozměrných a těžkých nákladů nezbytných pro výstavbu nových jaderných zdrojů v JE Dukovany. Současně se jedná o stavbu, která vyvede dopravu z centra Třebíče, neboť stávající vedení silnice I/23 rozděluje město téměř na poloviny. Přeložením silnice z centra města na jeho jižní okraj současně dojde k nápravě stavu vzniklého v 70. letech minulého století, kdy byl v souvislostí s výstavbou JE Dukovany postaven stávající průtah. Nová přeložka sníží dopravní zátěž v centru města a zvýší plynulost provozu, což bude mít pozitivní vliv na snížení emitovaných výfukových plynů provozem.
Třebíč je jedním z problematických míst z hlediska kumulace dopravního zatížení na silnici I/23. Na průtahu městem je řada úrovňových světelně řízených křižovatek a rovněž dva úrovňové železniční přejezdy, přičemž průměrná denní intenzita dopravy se pohybuje mezi 8-16 tisíci vozidel v závislosti na konkrétním úseku komunikace. Právě odstranění těchto nevhodných křížení zvýší bezpečnost provozu a zrychlí průjezd městem. Plánovaný obchvat bude mít jako celek v délce cca 6 kilometrů pouze 3 úrovňové a 3 mimoúrovňové křižovatky a železniční trať bude na 2 místech podcházet tunelem.
V polovině dubna tohoto roku zamítl Nejvyšší správní soud kasační stížnost, která napadala rozhodnutí Krajského soudu v Jihlavě týkajícího se aktualizace Zásad územního rozvoje Kraje Vysočina. V rámci aktualizace této územně plánovací dokumentace do ní byly začleněny 4 trasy nových obchvatů, včetně toho Třebíče. Jelikož proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu již není možné podat žádný opravný prostředek, je zahrnutí obchvatu do platné územně plánovací dokumentace kraje významným krokem pro vydání územního rozhodnutí a ŘSD ČR umožňujeme postupovat v další přípravě stavby.
V rámci té jsme již dokončili dokumentaci EIA a v současné době probíhá inženýrská činnost, tj. opatření veškerých podkladů a dokladů pro zahájení územního řízení. Žádost o vydání stanoviska k posouzení vlivu stavby na životní prostředí a vydání územního rozhodnutí bychom rádi podali ve společném řízení v 2. polovině tohoto roku. Jakmile obdržíme pravomocné územní rozhodnutí, zahájíme veřejné výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace ve stupni DSP. Aktuálně rovněž pracujeme na zpracování podrobného geotechnického průzkumu. Pomocí 124 vrtů do hloubky 3-25 metrů vyhodnotíme inženýrskogeologické poměry na pozemcích v trase budoucího obchvatu. Toto vyhodnocení je nezbytným podkladem pro dokumentaci ke stavebnímu řízení.