Po mírných zimách v několika předchozích letech má ta letošních obvyklý charakter. Bohužel silné mrazy, kolísání teplot i několik desítek stupňů Celsia a celkově vyšší úhrn sněhových a dešťových srážek, než na které jsme si již zvykli, nesvědčí konstrukcím komunikací. Těm nevadí ani tak nízké či vysoké teploty, pokud jsou stabilní bez větších výkyvů, jako právě střídání arktických teplot s těmi jarními.
Důležitým aspektem je právě četnost střídaní teplot, kdy jejich oscilace okolo bodu mrazu vede k častějšímu vytváření poruch ve vozovce. V době oteplení do prasklin, byť sebemenších, proniká voda, která následně v období ochlazení zmrzne a led zvětšením svého objemu narušuje celistvost konstrukčních vrstev komunikace. V důsledku dopravního zatížení, zejména těžkou nákladní dopravou, se pak z malých nerovností stávají výtluky.
Po oteplení na Vysočině v polovině minulého týdne evidujeme zvýšený výskyt těchto lokálních poruch v podstatě na všech silnicích I. tříd. Nejvíce problematický je však v současné době úseky silnice I/38 na průtahu Havlíčkovým Brodem ke křižovatce se silnicí I/34. Ačkoliv zde pracuje reparační pracovní tým prakticky každodenně a k opravám využívá i noční hodiny, kdy je snížená intenzita provozu, bylo třeba místo označit přenosným dopravním značením a omezit zde také rychlost. Dalším místem, na který je třeba řidiče upozornit je silnice I/38 u Želetavy.
Bohužel v zimním období nejsou v provozu obalovny, a tak jsme při realizaci těchto oprav závislí nejen ve zvýšené míře na počasí ale také zejména na studené balené asfaltové směsi. Takto provedené opravy jsou však provizorní a dočasné. Například Intenzivní zatížení těžkou nákladní dopravou může znamenat, a příkladem je silnice I/38, i pouze několika hodinovou životnost těchto oprav. Řidičům se tedy může jevit, že k žádným opravám ani nedochází, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti není.
Dnes konkrétně probíhá oprava výtluků na silnici I/34 mezi Rozkoší a H. Brodem, na silnici I/19 mezi H. Brodem a Ronovem nad Sázavou a na silnici I/38 na průtahu H. Brodem až k dálnici D1, kde pracovníci údržby postupně reagují na zjištěné závady. Organizace údržby se tak snaží operativně reagovat na vzniklý stav a zajistit provoz na komunikacích I. tříd bez větších nepříjemností. Současně řidiče žádáme, aby s těmito přechodnými jevy ve stavu komunikací počítali, maximálně je předvídali a přizpůsobili rychlost jízdy dopravně technickému stavu a povaze komunikace.
O náročnosti letošní zimy vypovídají i aktuální čísla. O proti zimní údržbě v období od 1.11.2019-31.1.2020, kdy se na opravu komunikací I. tříd na Vysočině spotřebovalo 3,59 tun studené balené asfaltové směsi, za stejné období aktuální zimní údržby (1.11.2020-31.1.2021) to je již 10,58 tun. To je téměř 3 krát více než v průběhu předchozí zimy a to nejnáročnější období na opravy prakticky probíhá teď v únoru.