Letošní zima patřila k těm nejchladnějším a současně k těm s nejvyšším množstvím srážek za posledních několik let. Její charakter se projevil také v náročnosti zimní údržby a ta se promítla do zvýšených výkonů, spotřeby posypového materiálu, kilometrů najetých technikou i nákladů na zajištění sjízdnosti komunikací I. tříd na Vysočině. A to vystavený účet není kompletní, neboť zimní období je legislativně stanoveno na dobu od 1. listopadu do 31. března následujícího roku, a na odstranění závad ve sjízdnosti se v letošním roce pracovalo poměrně intenzívně ještě v polovině dubna.
Současně měl letošní průběh zimy mnohem destruktivnější vliv na stav komunikací, což se projevilo už v průběhu období zimní údržby na soustavném odstraňování poruch studenou balenou asfaltovou směsí.
Pokud se podíváme na náklady na odstranění závad ve sjízdnosti v důsledku klimatických podmínek, v zimě 2019/2020 to bylo celkem 22 666 609,-Kč bez DPH. Letošní zimu vzrostly vynaložené náklady téměř o 6,5 mil. Kč na 28 978 881,- Kč bez DPH. Při výspravách výtluků asfaltovou směsí za studena jsme jí v období zimní údržby 2019/2020 spotřebovali 12,47 tun za 92 448,-Kč bez DPH. Letos to již bylo 35,3 tuny za 270 557,-Kč bez DPH, což je téměř 3x více než v předchozím období.
Pro zajímavost ještě porovnání některých sledovaných parametrů zimní údržby, které také nabízejí zajímavá komparační data.
údržbové kilometry |
kontrolní kilometry |
sůl NaCl (t) |
solanka (I) |
|
2019/2020 |
42431 |
10677 | 2266 |
821840 |
2020/2021 |
85416 |
11611 | 5245 |
1669168 |