Letošní zima se od těch několika posledních odlišuje silnými mrazy, střídáním chladnějších dnů se sněžením s oblevou v teplejších dnech a také vyšším úhrnem srážek. Pokud se na letošní zimní údržbu za první 3 měsíce, tedy od 1.11.2020 do 31.1.2021, podíváme pohledem výkonů a nákladů a ty srovnáme se stejným obdobím v rámci předchozí zimní údržby, zjistíme, že letošní zima v tomto období byla i z tohoto pohledu naprosto odlišná. Na lidi a techniku totiž kladla jednou tak vyšší požadavky a to ve srovnání není zahrnut měsíc únor, který byl z hlediska výkonů údržby nejnáročnější. Náročnost údržby se samozřejmě odpovídajícím způsobem promítla rovněž i do vynaložených nákladů.
Níže uvedená tabulka přináší přehledné srovnání jednotlivých parametrů výkonu zimní údržby a nákladů za identická období, která se týkají silnic I. tříd v kraji a nezahrnují údržbu 93 kilometrů dlouhého úseku dálnice D1, který Vysočinou prochází.
Období 1.11.- 31.1. |
Údržbové kilometry | Kontrolní kilometry | Sůl (t) | Solanka (l) | Inertní materiál (t) |
Náklady (Kč bez DPH) |
2019-2020 |
26674 |
4840 | 1341 | 485858 | 60 |
13 759726 |
2020-2021 |
59747 |
10057 | 3559 | 1 1202627 | 145 |
18 510432 |
Násobek meziročního nárůstu |
2,24 |
2,08 | 2,65 | 2,27 | 2,42 |
1,35 |
Zajímavým údajem, který svým způsobem svědčí o rozdílu v úhrnu sněhových srážek, je také množství kilometrů najetých v rámci pluhování. Zatímco v zimě 2019-2020 to bylo 3533 kilometrů, v probíhajícím zimním období to již bylo 25680 kilometrů, tedy 7 krát více.
Například při odstraňování sněhu pomocí otočné předsazené radlice, která se používá k odstraňování čerstvě napadaného sněhu do 30 cm nebo sněhové břečky do 15 cm, byl nárůst téměř devítinásobný. V předchozím zimním období byla při pluhování využita v rámci 250 kilometrů, letos to bylo v rámci 2184 kilometrů. Pomocí traktorové radlice se tuto zimu ve sledovaném období odstraňoval sníh z 445 kilometrů silnic I. tříd, zatímco loňskou zimu to bylo pouze z 10,5 kilometrů!