Letošní zima se od těch několika posledních odlišuje silnými mrazy, střídáním chladnějších dnů se sněžením s oblevou v teplejších dnech a také vyšším úhrnem srážek. Pokud se na letošní zimní údržbu za první 3 měsíce, tedy od 1.11.2020 do 31.1.2021, podíváme pohledem výkonů a nákladů a ty srovnáme se stejným obdobím v rámci předchozí zimní údržby, zjistíme, že letošní zima v tomto období byla i z tohoto pohledu naprosto odlišná. Na lidi a techniku totiž kladla jednou tak vyšší požadavky a to ve srovnání není zahrnut měsíc únor, který byl z hlediska výkonů údržby nejnáročnější. Náročnost údržby se samozřejmě odpovídajícím způsobem promítla rovněž i do vynaložených nákladů.

Níže uvedená tabulka přináší přehledné srovnání jednotlivých parametrů výkonu zimní údržby a nákladů za identická období, která se týkají silnic I. tříd v kraji a nezahrnují údržbu 93 kilometrů dlouhého úseku dálnice D1, který Vysočinou prochází.

 

Období 1.11.- 31.1.

Údržbové kilometry Kontrolní kilometry Sůl (t) Solanka (l) Inertní materiál (t)

Náklady (Kč bez DPH)

2019-2020

26674

4840 1341 485858 60

13 759726

2020-2021

59747

10057 3559 1 1202627 145

18 510432

Násobek meziročního nárůstu

 2,24

 2,08  2,65  2,27  2,42

 1,35

 

Zajímavým údajem, který svým způsobem svědčí o rozdílu v úhrnu sněhových srážek, je také množství kilometrů najetých v rámci pluhování. Zatímco v zimě 2019-2020 to bylo 3533 kilometrů, v probíhajícím zimním období to již bylo 25680 kilometrů, tedy 7 krát více.
Například při odstraňování sněhu pomocí otočné předsazené radlice, která se používá k odstraňování čerstvě napadaného sněhu do 30 cm nebo sněhové břečky do 15 cm, byl nárůst téměř devítinásobný. V předchozím zimním období byla při pluhování využita v rámci 250 kilometrů, letos to bylo v rámci 2184 kilometrů. Pomocí traktorové radlice se tuto zimu ve sledovaném období odstraňoval sníh z 445 kilometrů silnic I. tříd, zatímco loňskou zimu to bylo pouze z 10,5 kilometrů!

 

Print Friendly, PDF & Email