Přinášíme přehled významných stavebních akcí pro nadcházející rok na území Kraje Vysočina. Přehled není kompletní a průběžně jej budeme doplňovat. S některými plánovanými stavbami a opravami se můžete už teď seznámit níže.
„D1 odpočívka Mikulášov“
Rozšíření a modernizaci oboustranné odpočívky Mikulášov na dálnici D1 v km 95 jsme zahájili v září 2024 a uvedení stavby do plného provozu plánujeme nejpozději v září roku 2025. Plán rozšíření odpočívky Mikulášov počítá s navýšením kapacity stání ve směru na Brno u nákladních vozidel a kamionů z 15 na 20 míst, u osobních aut z 62 na 69 míst, a navíc zde nově vzniknou 4 stání pro autobusy a 4 pro karavany. Ve směru na Prahu dojde k navýšení kapacity pouze u stání pro nákladní auta a to z 8 na 28 míst. K tomu nově vzniknou 4 stání pro autobusy a 4 pro karavany. Zhotovitelem je sdružení společností COLLAS CZ a.s. a OHLA ŽS a.s., které se zavázalo provést práce za 198,19 mil. Kč bez DPH.
„I/23 Dobrá Voda úprava křižovatky“
Naším cílem je odstranění bodové závady, kterou je z pohledu bezpečnosti silničního provozu nebezpečná styková křižovatka silnic I/23 a III/40615, poblíž Dobré Vody, v katastrálním území Mrákotín u Telče. Jedná se o značně nepřehlednou křižovatku, a to vzhledem k nenormovému směrovému a výškovému vedení silnice I/23. Rozsah stavby je dán stávající silnicí I/23, umístěním silnice III/40615 (včetně stávajících zastávek u Hamerského rybníka), konfigurací terénu se snahou co nejmenšího zásahu do okolních zemědělsky využívaných pozemků. Stavba si vyžádá přeložku vodovodu, která bude provedena v délce 185 m. Vybudován bude také 5 m široký asfaltový sjezd, který poslouží k přístupu na zemědělské pozemky. Během stavby bude provoz převeden na provizorní souběžnou komunikaci dlouhou 682 m. Do doby, než bude vybudována, bude provoz na silnici I/23 veden kyvadlově a řízen semafory. Zhotovitelem je společnost STRABAG a.s., která se podpisem smlouvy zavázala k provedení prací za 77,93 mil. Kč bez DPH. Zahájení stavby plánujeme v dubnu 2025 a její uvedení do provozu za 195 kalendářních dní.
„Oprava silnice I/23 OK Kasárna – Předín“
Předmětem veřejné zakázky je oprava stávající silnice I/23 v úseku staničení km 77,288 km – 80,320 km, a to od okružní křižovatky u osady Kasárna až po začátek obce Předín. Celková délka opravovaného úseku je přesně 3 032 m. Předpokládáme, že oprava bude prováděna za úplné uzavírky. Toto bude ovšem předmětem jednání uzavírkové komise. Hodnota veřejné zakázky, která je nyní v soutěži, byla odhadnuta projektantem na 60,66 mil. Kč bez DPH, přičemž doba pro uvedení opraveného úseku do provozu byla stanovena na maximálně 154 kalendářních dnů.
„I/37 Žďár – Stržanov, mikrokoberec“
Oprava se bude týkat celkem 1,7 km dlouhého úseku silnice I/37 na Žďársku, který je rozložen na dvě části. První část je dlouhá cca 600 m a nachází se těsně za Stržanovem směr Škrdlovice, druhá část má délku 1,1 km a nachází se mezi čerpací stanicí UNICORN na výjezdu ze Žďáru až po začátek Stržanova. V rámci stavební akce půjde o tenkovrstvou úpravu povrchu, jež bude aplikována ve dvou vrstvách. Tímto opatřením dojde k zamezení koroze a prodloužení životnosti obrusné vrstvy a celé silniční komunikace. Po provedení se zlepší protismykové vlastností komunikace a uzavře se povrch obrusné vrstvy. Zhotovitelem vybraným na základě veřejné soutěže je společnost SILKO s.r.o., která z celkem čtyř uchazečů o tuto veřejnou zakázku podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku a práce se zavázala provést za 5,3 mil. Kč bez DPH. Opravu komunikace chceme zahájit v druhé polovině března 2025 a uvést do provozu za 21 kalendářních dní.
„I/37 Žďár, Jihlavská – Brněnská“
Výstavba přeložky silnice I/37 ve Žďáře nad Sázavou mezi ulicemi Jihlavskou a Brněnskou byla zahájena v květnu 2024 a do provozu bude stavba uvedena v druhé polovině roku 2025. Sedm set metrů dlouhá propojka ulic Jihlavská a Brněnská je jednou z částí plánovaného obchvatu města. Stavba převede část nákladní a osobní dopravy z vnitřní sítě ulic Jihlavské a Brněnské do nově vybudovaného úseku a odlehčí křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pojede přímo po nové propojce. V roce 2024 byly dokončeny přeložky inženýrských sítí, bylo založeno silniční těleso a pracovalo se na budování systému odvodnění. Stavba je nyní přerušena zimní technologickou přestávkou a pokračovat by měla od dubna 2025. Zhotovitelem je společnost AQUASYS spol. s.r.o., která provádí práce za smluvených 112,78 mil. Kč bez DPH.
„Oprava silnice I/37, Ždírec n. D. – Vojnův Městec“
Předmětem veřejné zakázky, je rekonstrukce části silnice I/37 o délce 4 700 m v úseku od křižovatky sil. I/37 a I/34 ve Ždírci nad Doubravou po začátek intravilánu městyse Vojnův Městec. Oprava byla zahájena v září 2024 a celý opravený úsek by měl být uveden do provozu v červnu 2025. V roce 2024 se podařilo opravit cca polovinu z rekonstruované trasy. Zhotovitelem je společnost Skanska a.s., která ze čtyř subjektů, které se zúčastnili veřejné soutěže, podala nejvýhodnější nabídku a zavázala se k provedení prací za 84,44 mil. Kč bez DPH.
„I/38 rekonstrukce Jihlava – OK Ráj“
Předmětem stavby je rekonstrukce silnice I/38 v úseku od severozápadní části města Jihlava, mimoúrovňové křižovatky silnice I/38 s ulicí Jiráskova, až takřka po okružní křižovatku u zahrádkářské osady Ráj včetně přidružených větví mimoúrovňového křížení a povrchu v Jihlavském tunelu. Celková délka rekonstruovaného úseku je 4 706 m. Zhotovitelem vybraným formou veřejné soutěže, které se zúčastnily 4 subjekty, je společnost „CE Jihlava – OK Ráj“. Jde o sdružení společností COLAS CZ a.s. (správce společnosti) a EUROVIA CZ a.s. (společník). Práce se zhotovitel zavázal provést za 151,99 mil Kč bez DPH. Doba uvedení opraveného úseku do provozu byla smluvena na 115 kalendářních dní. Stavební akce by měla začít na jaře 2025.
„I/38 oprava Skuhrov – Habry“
Koncem září 2024 započala oprava 8 952 m dlouhého úseku silnice I/38 mezi obcí Skuhrov a městem Habry na Havlíčkobrodsku. Uvedení opraveného úseku do provozu je v plánu počátkem léta 2025. Dosud se podařilo opravit cca 20 % z celkové trasy a stavební akce je nyní přerušena zimní technologickou přestávkou, pokračovat by měla na jaře 2025. Zhotovitelem vybraným na základě veřejné soutěže je „Společnost pro výstavbu I/38 Habry – Skuhrov“, což je sdružení společností PORR a.s. a SILNICE ČÁSLAV s.r.o. Sdružení podalo nejvýhodnější ekonomickou nabídku a k provedení prací se smluvně zavázalo za 150,23 mil. Kč bez DPH.
„I/38 PHS Květnov“
Předmětem veřejné zakázky je novostavba jednostranné protihlukové stěny podél silnice I/38 v Květnově vpravo, ve směru jízdy na Havlíčkův Brod. Protihluková stěna bude mít výšku od 4 do 6 metrů a celkovou délku cca 500 m. Složená bude ze tří úseků. Její výstavbu jsme započali v září 2024 a akce je nyní přerušena zimní technologickou přestávkou. Její pokračování plánujeme na jaře 2025. Zhotovitelem vybraným na základě veřejné soutěže je společnost Skanska a.s. Ta ze tří subjektů, které se tendru účastnily, podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku a práce se zavázala provést za 32,96 mil. Kč bez DPH. Uvedení protihlukové stěny do provozu plánujeme v červenci 2025.