V pondělí 23. září 2024 uvedeme do provozu novou okružní křižovatku v Jihlavě – Pávově. Původně šlo o komplikovanou stykovou křižovatku silnice I/38 s větví exitu 112 dálnice D1. Její přestavba na okružní zajistí v místech s vysokou intenzitou dopravy větší plynulost i bezpečnost silničního provozu.

Přestavbu křižovatky jsme zahájili počátkem května. V červenci byla dokončena první půlka nové okružní křižovatky a byl na ní převeden provoz. Pak se práce soustředily na budování druhé poloviny stavby a také na rekonstrukci vozovky větve exitu 112 dálnice D1, jak na sjezdu směr Havlíčkův Brod a Jihlava, tak také na nájezdové rampě směr Praha. Výstavba si vynutila úpravu terénu v okolí vozovky, což zahrnovalo i kácení především náletových dřevin. Celkem bylo použito na 6 000 tun asfaltové směsi a položeny byly dlažební kostky na ploše cca 1 000 m². Rekonstrukcí prošel systém odvodnění, a navíc byl i nový vybudován. Obnovou a doplněním prošla i ocelová svodidla. Na místě teď probíhají dokončovací práce a během pondělí 23. září bude stavba uvedena do provozu. Jediné omezení provozu zůstane v exitu 112 dálnice D1, kde zůstane uzavřena nájezdová rampa směr Praha. Důvodem je probíhající oprava mostu na dálnici D1 v km 112. Nájezdová rampa totiž vyúsťuje na právě rekonstruovaný most. Její uvedení do provozu plánujeme v listopadu. Naopak sjezd na Havlíčkův Brod a Jihlavu bude od pondělí opět umožněn.

Hlavním důvodem přestavby křižovatky byl fakt, že leží v průmyslové oblasti, ve velké míře je tak využívána kamiony a jinými těž­kými vozidly a jejich velká intenzita způsobuje problémy z hlediska bez­pečnosti i plynulosti silničního provozu. Podle posledního sčítání tudy projede denně více než 12 500 vozidel, z toho přibližně 30 % tvoří nákladní vozidla a kamiony. Přestavba na okružní křižovatku s vněj­ším průměrem 44 m nepředstavovala velký zásah do území. Okružní pás je s jedním pruhem š. 6,5 m a pojížděným prstencem š. 2,0 m. Okružní křižovatka je osazena do průsečíku silnice I/38 a větve exitu D1. Jednotlivé jízdní pruhy jsou pak směrově upraveny, aby se přizpůsobily tvaru okružní křižovatky. Základní šířka jízd­ních pruhů v nových ramenech okružní křižovatky je 3,50 m.

Pro dominantní směry byly z jednotlivých ramen odkloněny samostatné větve (tzv. bypassy). Jedná se o směry Jihlava – Praha, Brno – Havl. Brod, Havl. Brod – Jihlava/Brno. Tyto větve jsou jednosměrné, jednopruhové, v šířce, která umožní objetí vozidla při jeho nepojízdnosti.

Zhotovitelem je společnost STRABAG a.s., která podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku. Smluvně se zavázala dílo provést za 58,29 mil. Kč bez DPH.

 

Print Friendly, PDF & Email