V pondělí 23. září 2024 uvedeme do provozu novou okružní křižovatku v Jihlavě – Pávově. Původně šlo o komplikovanou stykovou křižovatku silnice I/38 s větví exitu 112 dálnice D1. Její přestavba na okružní zajistí v místech s vysokou intenzitou dopravy větší plynulost i bezpečnost silničního provozu.
Přestavbu křižovatky jsme zahájili počátkem května. V červenci byla dokončena první půlka nové okružní křižovatky a byl na ní převeden provoz. Pak se práce soustředily na budování druhé poloviny stavby a také na rekonstrukci vozovky větve exitu 112 dálnice D1, jak na sjezdu směr Havlíčkův Brod a Jihlava, tak také na nájezdové rampě směr Praha. Výstavba si vynutila úpravu terénu v okolí vozovky, což zahrnovalo i kácení především náletových dřevin. Celkem bylo použito na 6 000 tun asfaltové směsi a položeny byly dlažební kostky na ploše cca 1 000 m². Rekonstrukcí prošel systém odvodnění, a navíc byl i nový vybudován. Obnovou a doplněním prošla i ocelová svodidla. Na místě teď probíhají dokončovací práce a během pondělí 23. září bude stavba uvedena do provozu. Jediné omezení provozu zůstane v exitu 112 dálnice D1, kde zůstane uzavřena nájezdová rampa směr Praha. Důvodem je probíhající oprava mostu na dálnici D1 v km 112. Nájezdová rampa totiž vyúsťuje na právě rekonstruovaný most. Její uvedení do provozu plánujeme v listopadu. Naopak sjezd na Havlíčkův Brod a Jihlavu bude od pondělí opět umožněn.
Hlavním důvodem přestavby křižovatky byl fakt, že leží v průmyslové oblasti, ve velké míře je tak využívána kamiony a jinými těžkými vozidly a jejich velká intenzita způsobuje problémy z hlediska bezpečnosti i plynulosti silničního provozu. Podle posledního sčítání tudy projede denně více než 12 500 vozidel, z toho přibližně 30 % tvoří nákladní vozidla a kamiony. Přestavba na okružní křižovatku s vnějším průměrem 44 m nepředstavovala velký zásah do území. Okružní pás je s jedním pruhem š. 6,5 m a pojížděným prstencem š. 2,0 m. Okružní křižovatka je osazena do průsečíku silnice I/38 a větve exitu D1. Jednotlivé jízdní pruhy jsou pak směrově upraveny, aby se přizpůsobily tvaru okružní křižovatky. Základní šířka jízdních pruhů v nových ramenech okružní křižovatky je 3,50 m.
Pro dominantní směry byly z jednotlivých ramen odkloněny samostatné větve (tzv. bypassy). Jedná se o směry Jihlava – Praha, Brno – Havl. Brod, Havl. Brod – Jihlava/Brno. Tyto větve jsou jednosměrné, jednopruhové, v šířce, která umožní objetí vozidla při jeho nepojízdnosti.
Zhotovitelem je společnost STRABAG a.s., která podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku. Smluvně se zavázala dílo provést za 58,29 mil. Kč bez DPH.