Ředitelství silnic a dálnic s.p. se rozhodlo pro změnu v postupu přípravy stavby obchvatu Třebíče. Původní zpracovanou dokumentaci pro vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí EIA ze schvalovacího procesu stáhne a podá novou. Tento krok proces přípravy usnadní a umožní zahájit stavbu do tří let. 

Původní dokumentace pro vyhodnocení vlivů na životní prostředí EIA byla podána dle starého stavebního zákona, což se v procesu přípravy stavby ukázalo jako značně komplikované. „Navíc, několik souběžných řízení na sebe nabalovalo zvýšené množství námitek, které ale byly do velké míry podobné. To také nakonec vedlo k tomu, že souhlasné závazné stanovisko vydané Krajským úřadem Kraje Vysočina ministerstvo životního prostředí letos v březnu zrušilo,“ vysvětluje ředitel ŘSD Správy Jihlava Aleš Kratina. Nový stavební zákon zavádí proces EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) a JES (jednotné enviromentální stanovisko), který je integrovaný do povolovacích řízení staveb. To znamená, že proces EIA a JES se nestává samostatným řízením, ale je součástí řízení o povolení stavby. V tomto případě je možné vypořádat námitky efektivně pomocí jednostupňového řízení. „Ředitelství silnic a dálnic s.p. nyní původní dokumentaci EIA nechá aktualizovat, doplnit a podá znovu žádost o vydání stanoviska. S vydáním souhlasného rozhodnutí je počítáno v prvním pololetí příštího roku, se zahájením stavby pak nejpozději v prvním pololetí 2028,“ doplňuje Aleš Kratina. 

Výstavba obchvatu Třebíče je důležitá nejen z hlediska doplnění infrastruktury s pozitivními dopady na kvalitu života obyvatel města, na plynulost a bezpečnost dopravy, ale půjde zároveň o jeden z klíčových úseků trasy přepravy nadrozměrných komponent pro dostavbu jaderné elektrárny v Dukovanech. Zástupci společnosti ČEZ jsou o postupu přípravy obchvatu Třebíče pravidelně informováni a s plány zahájení přepravy nadrozměrných komponent v roce 2031 se časově předpokládané uvedení obchvatu do provozu shoduje.

Do té doby dozná opravy a menší stavební úpravy průtah Třebíčí v úseku od křižovatky u Červené Hospody až po mimoúrovňovou křižovatku s Hrotovickou ulicí u nemocnice. Jedná se o úsek silnice I/23, který je již v technicky nevyhovujícím stavu a po dostavbě obchvatu Třebíče pozbude statut komunikace I. tř. a je předpoklad, že přejde pod správu města a Kraje Vysočina. Z toho důvodu bude tato část komunikace rekonstruována, mimo jiné také proto, že v rámci přípravné fáze dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech bude tudy nutné provézt stavební techniku, například nákladní soupravy s jeřáby.

 

Stavba „I/23 Třebíč, obchvat“

Délka hlavní trasy: 5 992 m

Mostní objekty: 8

Tunely: 1 (Borovina, délka 226 m)

Mimoúrovňové křižovatky: 3 (Znojemská, Hrotovická, Brněnská)

Křižovatky úrovňové: 3 okružní, 3 stykové

Protihlukové stěny: 4 (celková délka 476 m)

Předpokládaná cena stavby: 4,2 miliardy Kč bez DPH

 

 

Print Friendly, PDF & Email