Na silnici I/38 v Habrech na Havlíčkobrodsku dokončujeme poslední přípravy na celkovou výměnu mostu. Stavební akci, pro kterou jsme právě vybrali zhotovitele, máme naplánovánu na 5 měsíců. Provázet ji bude úplná uzavírka.

Jedná se o most ev. č. 38-056, který vytíženou páteřní komunikaci I/38 převádí přes ulici Sázavskou. Podle posledního sčítání dopravy projede po mostě v průměru 9 tisíc vozidel denně, z toho třetinu tvoří nákladní doprava a kamiony. Most pochází z roku 1982 a před 17 lety byl naposledy opraven.

Ačkoliv byl stavební stav mostu klasifikován stupněm III – dobrý, most nevyhovuje z hlediska přepravy těžkých komponent pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany. Jeho normální zatížitelnost je 34 tun, výjimečná 240 tun. Zvažovaná nákladní souprava však může být až 3 těžší. Z toho důvodu bylo rozhodnuto o přestavbě mostu. Zabývali jsme se i možnostmi jeho podepření. Tuto variantu jsme ale nakonec museli opustit. Podepření by muselo být osazeno na celou dobu všech přeprav a komunikace pod mostem by byla na dlouho zcela uzavřena, protože opakovaná montáž i následná demontáž celého systému podepření by byla finančně náročná a trvala by několik dní.

Navržena byla tedy demolice stávající nosné konstrukce a části spodní stavby, zesílení založení a spodní stavby a výstavba nové nosné konstrukce. Nový most bude mít nosnost až 900 tun a životnost až 100 let.

Předpokládáme, že stavební akci bude provázet úplná uzavírka. Zatímco pro osobní vozidla bude objízdná trasa vedena po místních komunikacích, pro nákladní dopravu počítáme s ohledem na kapacitní možnosti a profily místních komunikací s objízdnou trasou v délce okolo 100 km. O tom však bude teprve rozhodovat příslušný silniční správní úřad.

Zhotovitelem je společnost STRABAG a.s., která podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku a práce se zavázala provést za 47,77 mil. Kč bez DPH. Stavbu plánujeme zahájit v květnu a nový most uvést do provozu za 150 dní.

Print Friendly, PDF & Email